W środę Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną fiskusa, który walczył o potwierdzenie wąskiego podejścia do przepisów o VAT w zakresie świadczeń o charakterze ciągłym. To kolejne już korzystne dla podatników orzeczenie potwierdzające, że usługą (dostawą) ciągłą są nie tylko te świadczone bez przerwy, ale także powtarzalne.
Stały klient
Sprawa dotyczyła spółki z branży chemicznej. We wniosku o interpretację wyjaśniła, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT posiadającym aktywny numer VAT UE dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach działalności dokonuje dostaw towarów na rzecz krajowych i zagranicznych kontrahentów.
Z jednym z nich zamierza podpisać umowę na dostawę towarów rozliczaną w cyklach rozliczeniowych (miesięcznych). Przy czym klient jest zainteresowany cyklicznym (zbiorczym) rozliczaniem wszystkich dostaw dokonanych w danym miesiącu.
Spółka podkreślała, że ze względu na specyfikę branży, w której działa, zapewnienie ciągłości współpracy jest ważne dla relacji między kontrahentami. Dalej tłumaczyła, że teoretycznie możliwe jest określenie liczby dokonanych transportów w danym okresie (dniu, tygodniu, miesiącu). Ze względu jednak na różne warunki dostaw i ich wysoką częstotliwość precyzyjne określenie przed zakończeniem miesiąca rozliczeniowego liczby transportów oraz ilości i wartości towarów transportowanych w trakcie danej wysyłki jest bardzo utrudnione.
Konsekwencją tego jest, że ilość dokonanych transportów oraz towarów dostarczonych jest dokładnie podsumowywana i porównywana ze złożonymi zamówieniami dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Poszczególne dostawy dokonane w okresie rozliczeniowym (miesiącu kalendarzowym) do klienta, z którym spółka podpisze porozumienie/umowę o cyklicznym rozliczaniu dostaw, będą potwierdzane w formie raportów.