Pusta faktura a obowiązek zapłaty VAT

Gdy spółka wystawi fakturę, która nie dokumentuje rzeczywistej sprzedaży, na rzecz podmiotów wykonujących czynności zwolnione z VAT, to i tak nie odliczą one podatku naliczonego. Nie dojdzie zatem do uszczuplenia dochodów Skarbu Państwa.

Publikacja: 10.07.2017 07:00

Pusta faktura a obowiązek zapłaty VAT

Foto: 123RF

Mianem tzw. pustych faktur określa się dokumenty wskazujące na czynności, które nie zostały w rzeczywistości wykonane. Podmiot wystawiający pustą fakturę może być zobowiązany do zapłaty wykazanego na niej podatku na mocy art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Brzmienie tej regulacji zdaje się wskazywać, że obowiązek zapłaty wystąpi w każdym przypadku wystawienia pustej faktury. O tym, że jest inaczej świadczy jednak wyrok NSA z 27 kwietnia 2017 r. (I FSK 1857/15). W orzeczeniu tym określono przesłanki do zastosowania art. 108 ustawy o VAT.

Sprzedaż bez towaru

Stan faktyczny z przytoczonego orzeczenia dotyczył spółki, u której zakwestionowano faktyczne dokonanie sprzedaży udokumentowanej fakturami. Organ podatkowy udowodnił, że podatnik sprzedawał więcej niż był w stanie faktycznie wyprodukować i zbyć. Faktury wystawiano na rzecz podmiotów świadczących usługi zwolnione. Niemniej organ (a także sąd I instancji) uznał, że były to dokumenty puste, co miało skutkować bezwzględną koniecznością zapłaty podatku.

NSA, uwzględniając skargę podatnika, wyszedł od tego, że celem omawianej regulacji jest zapobieganie nadużyciom. W związku z tym, sformułował przesłankę do opodatkowania, którą jest możliwość wystąpienia uszczuplenia dochodów Skarbu Państwa. Bez takiego uszczuplenia art. 108 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, nawet gdy dana faktura będzie pusta.

Zmniejszenie wpływów budżetowych

NSA nie poprzestał na ogólnych wnioskach, ale wskazał także dwa konkretne przypadki kiedy wystąpi uszczuplenie wpływów budżetowych. Będzie to miało miejsce gdy:

1. wystawiane faktury służą kontrahentom podatnika do odliczenia podatku naliczonego, albo też

2. puste faktury wpływają na proporcję odliczenia, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Jak wynika z uzasadnienia orzeczenia, w innych przypadkach art. 108 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.

W konkretnej sytuacji istotna była okoliczność, że wystawione przez podatnika puste faktury były wystawiane kontrahentom, którzy wykonywali czynności zwolnione z podatku. Tacy odbiorcy i tak nie mogą więc odliczać podatku naliczonego. Zgodnie zatem ze wskazówkami z omawianego orzeczenia pobranie podatku na mocy art. 108 ustawy o VAT nie powinno mieć miejsca.

Drugi przypadek, o którym wspomniał NSA, odnosi się do podatników wykonujących zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione. Puste faktury w tym przypadku powodują zawyżenie obrotu opodatkowanego, a w konsekwencji także proporcji odliczenia.

Warto samemu skorygować

Przytoczenie wniosków z orzeczenia NSA w niektórych przypadkach może dać ochronę przed zastosowaniem art. 108 ustawy o VAT. Sąd uwzględnił nie tylko literalną treść przepisu, ale także jego cel jakim jest ochrona przed uszczupleniem wpływów budżetowych, co zasługuje na aprobatę. Samo wystawienie pustej faktury nie powinno bezwzględnie powodować obowiązku zapłaty, zwłaszcza gdy zrobiono to nie w wyniku planowanego oszustwa, ale np. na skutek pomyłki.

Omawiana kwestia wywołuje jednak liczne spory. Można się bowiem spotkać z poglądem, że przepis ten znajduje zastosowanie do wszystkich faktur (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z 28 marca 2017 r., I SA/Bd 34/17). NSA wskazuje, że taka konkluzja nie zawsze będzie poprawna.

Należy jednak zaważyć, że wnioski z orzeczenia NSA będą dawały ochronę tylko w niektórych sytuacjach. Z tego powodu, bezpieczniejszym wyjściem zawsze będzie korygowanie faktury. Wystawienie i dostarczenie faktury korygującej powinno w każdym przypadku być wystarczające do wyeliminowania ryzyka uszczuplenia wpływów budżetowych, co potwierdził NSA w wyroku z 7 marca 2012 r. (I FSK 796/11). Jeśli podatnik usunie z obrotu prawnego (poprzez korektę) pierwotną błędną fakturę, to art. 108 ustawy o VAT nie może być stosowany.

Autor jest konsultantem podatkowym w ECDDP sp. z o.o.

podstawa prawna: art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 710 ze zm.)

Mianem tzw. pustych faktur określa się dokumenty wskazujące na czynności, które nie zostały w rzeczywistości wykonane. Podmiot wystawiający pustą fakturę może być zobowiązany do zapłaty wykazanego na niej podatku na mocy art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Brzmienie tej regulacji zdaje się wskazywać, że obowiązek zapłaty wystąpi w każdym przypadku wystawienia pustej faktury. O tym, że jest inaczej świadczy jednak wyrok NSA z 27 kwietnia 2017 r. (I FSK 1857/15). W orzeczeniu tym określono przesłanki do zastosowania art. 108 ustawy o VAT.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona