Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyroku z 8 marca 2018 r. (I SA/Po 27/18, wyrok nieprawomocny).
Spółka jest właścicielem nieruchomości, na których znajdują się domki wypoczynkowe i apartamenty. Spółka prowadzi działalność w zakresie ich wynajmu. Oprócz umożliwienia korzystania z zakwaterowania w obrębie danego obiektu turystycznego, gościom oferowana jest cała gama różnych innych świadczeń, takich jak sprzątanie, możliwość korzystania z kompletu ręczników, łóżeczka dziecięcego, pralni, czy też pobytu ze zwierzętami. Cennik na wszystkie usługi jest umieszczony na stronie internetowej spółki. Klienci, którzy zdecydowali się na pobyt, mogą już w momencie rezerwacji powiększyć ofertę standardową o dodatkowe świadczenia, albo skorzystać z nich podczas trwania pobytu.
Spółka spytała, czy usługa wynajmu obiektu hotelowego obejmuje też świadczenia dodatkowe wybrane przez klienta w momencie rezerwacji i w czasie pobytu. Skutkowałoby to zastosowaniem stawki VAT właściwej dla usług związanych z zakwaterowaniem zarówno w odniesieniu do otrzymanej zaliczki, jak i z tytułu płatności za wykonaną usługę. Zdaniem wnioskodawcy, w tym przypadku świadczenia na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość i w konsekwencji stanowią one jedno świadczenie do celów VAT. Oferowane dodatkowe świadczenia powinny więc być opodatkowane stawką właściwą dla usługi zakwaterowania zarówno w przypadku ich wyboru na etapie rezerwacji, jak i przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z nich w trakcie pobytu w obiekcie hotelowym.
Organ nie zgodził się ze stanowiskiem spółki i uznał, że nie są spełnione kryteria pozwalające na to, aby świadczoną przez wnioskodawcę usługę wynajmu obiektów oraz świadczenia wybrane przez klienta uznać za jedno złożone świadczenie. Klienci w pierwszej kolejności zainteresowani są wynajmem obiektu hotelowego, a za dodatkowe świadczenia pobierana jest odrębna opłata, niezależna od wynagrodzenia za najem obiektu.
Na przedmiotową interpretację spółka wniosła skargę do WSA w Poznaniu, a sąd przyznał jej rację. Zdaniem WSA dodatkowe świadczenia oferowane przez spółkę służą wykonywaniu usługi zakwaterowania. Nikt z zewnątrz hotelu nie może korzystać z tych usług, a ich oferowanie stanowi standard usługi hotelowej czy usługi zakwaterowania. Usługi te tworzą zatem jedną całość ze świadczeniem głównym, którym jest usługa zakwaterowania.