Jest pierwsza interpretacja podatkowa w sprawie obowiązków związanych z RODO. Firma, która pobiera opłaty za ich wypełnianie, musi naliczyć VAT i odprowadzić go do urzędu – uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
O interpretację wystąpiła spółka świadcząca różne usługi, zarówno zwolnione z VAT, np. ubezpieczeniowe i finansowe, jak i opodatkowane – ochrony mienia i osób oraz transportowe. W związku z wykonywanymi usługami przetwarza dane osobowe klientów i od 25 maja będą ją obowiązywać nowe regulacje dotyczące ich ochrony.
Wynika z nich, że administrator danych zobowiązany będzie udzielić wszelkich informacji o ich przetwarzaniu klientowi. Musi się z nim też w tej sprawie komunikować. Co do zasady te działania są bezpłatne. Jeśli jednak żądania zainteresowanej osoby są ewidentnie nieuzasadnione lub nadmierne, w szczególności ze względu na swój ustawiczny charakter, administrator może pobrać opłatę (biorąc pod uwagę administracyjne koszty udzielenia informacji, prowadzenia komunikacji lub podjęcia żądanych działań).
Podobnie jest, jeśli przekazuje przetwarzane dane. Za wszelkie kolejne ich kopie może pobrać opłatę (uwzględniając koszty administracyjne).
Czy wynagrodzenie od klientów powinno być opodatkowane? Tak, wykonywane przez spółkę czynności są bowiem usługą, o której mówi ustawa o VAT. Jeśli jest odpłatna, podlega opodatkowaniu. Pobierana zgodnie z nowymi regulacjami opłata stanowi wynagrodzenie za usługę. Żaden z przepisów ustawy o VAT nie zwalnia jej z podatku.