Wykreślenie z rejestru VAT budzi wątpliwości

Przepisy nie przewidują odpowiedniej formy rozstrzygnięcia o usunięciu podatnika z rejestru VAT. Organy nie mają nawet obowiązku zawiadomienia zainteresowanego o tej czynności.

Publikacja: 15.05.2017 07:00

Wykreślenie z rejestru VAT budzi wątpliwości

Foto: 123RF

W ostatnim czasie duże zainteresowanie wzbudziły potencjalne skutki obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. nowelizacji ustawy o VAT rozszerzającej i precyzującej katalog sytuacji, w których naczelnicy urzędów skarbowych powinni wykreślać podatników z rejestru VAT.

Z jednej strony przedstawiciele środowiska biznesowego i doradcy podatkowi przestrzegali, że znowelizowane przepisy stanowią zagrożenie dla pewności obrotu gospodarczego. Wykreślenie z rejestru VAT odbywa się bowiem bez konieczności zawiadomienia podatnika, wskutek czego może on nie być świadomy, że utracił prawo do wystawiania faktur. W skrajnie niekorzystnym scenariuszu spowoduje to konieczność zapłaty wykazanego przez wyrejestrowanego podatnika podatku, gdyż –jak stanowi art. 108 ustawy o VAT – podmiot wystawiający fakturę, w której wykazana jest kwota podatku, jest obowiązany do jego zapłaty. Szczególną ostrożność muszą wykazać również kontrahenci wykreślonego podatnika. Organy podatkowe mogą bowiem twierdzić, że kontrahenci wykreślonego podatnika utracili prawo do odliczenia VAT z wystawionych przez niego faktur.

Konieczny monitoring na bieżąco

Oznacza to, że do obowiązków podmiotów prowadzących działalność gospodarczą należy dodać bieżące monitorowanie statusu w rejestrze VAT – swojego oraz kontrahentów.

Z drugiej strony, z uzasadnienia omawianej nowelizacji wynika, że głównym motywem jej wprowadzenia była walka z oszustwami VAT, gdzie często wykorzystywane były tzw. słupy. Ponadto, zdaniem ustawodawcy, organy podatkowe mają za zadanie usuwać z rejestru podatników VAT podmioty, które nie powinny w nim figurować, czy to z racji faktycznego zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych, czy z uwagi na wykonywanie czynności, którym trudno przypisać miano działalności gospodarczej. Przedstawiciele resortu finansów komentujący stosowanie tych przepisów zapewniają przy tym, że wykreślenie uczciwego przedsiębiorcy w praktyce jest niemożliwe. Należy dodać, że – jak wynika z doniesień prasowych – podejmowane działania uszczelniające m.in. system VAT w Polsce okazują się w dużej mierze skuteczne (Rzeczpospolita z 5 maja 2017 r. „Luka przymknięta na 5,5 mld zł", s. B2).

Nie ustalono w jaki sposób

Skuteczność tych działań nie powinna jednak prowadzić do wniosku, że obowiązujące regulacje są idealne. W szczególności, gdy się porówna orzecznictwo sądów administracyjnych z aktualną treścią przepisów dotyczących wykreślenia z rejestru podatników VAT, można dojść do wniosku, że przepisy te nie przewidują w sposób wyraźny odpowiedniej formy rozstrzygnięcia w przedmiocie wykreślenia podatnika z rejestru VAT. Z dotychczasowej praktyki organów podatkowych wynikało bowiem, że przepis pozwalający na wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT bez konieczności jego zawiadamiania oznaczał, że nie wydawano wobec wykreślonego podatnika ani decyzji, ani postanowienia, ani nawet podmiot ten nie był powiadamiany o tej czynności.

Należy wydać decyzję

Tymczasem, jak wprost stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 czerwca 2016 r. (I FSK 293/15): „rozstrzygnięcie w zakresie wyrejestrowania podatnika z rejestru podatników VAT czynnych (na podstawie art. 96 ust. 8 ustawy o VAT) jako okoliczność kształtująca jego prawa i obowiązki winno nastąpić w formie decyzji, aby doszło do uzewnętrznienia działania organu w formie gwarantującej mu należytą ochronę." Nie jest to wyrok odosobniony, gdyż zarówno wcześniej, jak i po jego wydaniu sądy administracyjne prezentowały takie stanowisko. Przykładami mogą być: prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 19 sierpnia 2009 r. (I SA/Kr 610/09), prawomocne wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 1 lutego 2017 r. (VIII SA/Wa 587/16 i VIII SA/Wa 588/16). Co ciekawe, z niedawnej odpowiedzi na interpelację poselską z 22 marca 2017 r., nr 10878 wynika, że również zdaniem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów wykreślenie podatnika z rejestru VAT odbywa się w formie decyzji.

Przywołane wyroki zapadły co prawda w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2017 r., a więc z uwzględnieniem innego brzmienia art. 96 ustawy o VAT. Wydaje się jednak, że brak jest powodów, by uznać, że aktualne brzmienie art. 96 ustawy o VAT, zgodnie z którym naczelnik urzędu skarbowego wykreśla podatnika VAT bez zawiadomienia, gwarantuje podatnikom należytą ochronę.

Przedsiębiorcy nie mają należytej ochrony

Nowelizacja, która zmodyfikowała i przede wszystkim sprecyzowała katalog przyczyn uzasadniających wykreślenie z rejestru, w dalszym ciągu odnosi się do działania, którego skutkiem jest utrata statusu zarejestrowanego podatnika VAT. Ten skutek należy natomiast uznać za działanie dalece ingerujące w sferę uprawnień i obowiązków podatników, wobec którego uzasadnione jest rozstrzyganie w formie decyzji administracyjnej. Jest tak w szczególności wtedy, gdy przepisy nie przewidują innej formy rozstrzygnięcia tej kwestii w postaci np. postanowienia.

Są sposoby na fiskusa

Znowelizowane przepisy wskazują na sposoby uniknięcia wykreślenia z rejestru VAT podatnika, wobec którego zaistniały przesłanki nakazujące go wykreślić.

Przykład

Warto zwrócić uwagę na art. 96 ust. 9e w zw. z art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy o VAT. Zasadniczo, wykreśleniu z rejestru jako podatnik VAT podlega podatnik, który przez sześć kolejnych miesięcy lub dwa kolejne kwartały składał deklaracje, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów lub usług z kwotami do odliczenia. Podatnik ten nie zostanie jednak wykreślony, gdy niewykazanie sprzedaży lub nabycia towarów lub usług z kwotami podatku do odliczenia wynikało, zgodnie z wyjaśnieniami podatnika, ze specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej. Problem w tym, że brak ustawowo sprecyzowanej procedury przyjmowania wyjaśnień od podatnika w połączeniu z brakiem konieczności wydawania rozstrzygnięcia w formie decyzji czy postanowienia, spowoduje, że podatnik, mimo posiadania argumentów przeciwko wykreśleniu go z rejestru VAT na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy o VAT i tak w zasadzie może zostać wykreślony bez konieczności zawiadomienia go o tym i bez podawania przyczyn dlaczego jego wyjaśnienia nie zostały przyjęte przez organ.

Orzecznictwo wskazuje zasady postępowania

Podatnik, wobec którego nie została wydana i doręczona decyzja czy postanowienie, będzie miał szansę poznać motywy wykreślenia z rejestru VAT dopiero po uruchomieniu drogi sądowo-administracyjnej. Brak konieczności zawiadomienia podatnika o wykreśleniu go z rejestru, a więc i brak stosownego pouczenia ze strony organu o przysługujących podatnikowi środkach zaskarżenia oznacza przy tym, że podatnik sam musi domyśleć się sposobu zaskarżenia tej czynności. Tymczasem sposób postępowania w tej sytuacji nie wynika wprost z przepisów prawa. Dopiero orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdziło, że wykreślenie podatnika z rejestru podatników jest objęte kognicją sądów administracyjnych na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Oznacza to, że na tę czynność przysługuje skarga do sądu administracyjnego, którą można wnieść po uprzednim wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa. Trzeba również zaznaczyć, że przeniesienie tego sporu na drogę sądową będzie się wiązać z co najmniej wielomiesięcznym oczekiwaniem na prawomocne rozstrzygnięcie sprawy.

podstawa prawna: art. 96 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 710 ze zm.)

Zdaniem autora

To nie jest czynność techniczna - Michał Majczyna, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski

Niesprecyzowanie formy rozstrzygnięcia polegającego na wykreśleniu z rejestru podatników VAT jest dla podatników wielce problematyczne. Forsowanie przez niektóre organy podatkowe tezy, że wykreślenie z rejestru jest tylko „czynnością materialno-techniczną", która nie wymaga nawet powiadamiania podatnika, stanowi rzeczywiste zagrożenie dla pewności obrotu gospodarczego i jest trudne do pogodzenia z dotychczasowym orzecznictwem sądów administracyjnych. Może także stanowić praktyczny problem dla organów podatkowych odpowiedzialnych za porządkowywanie rejestrów. Nie jest bowiem wykluczone, że sądy administracyjne podtrzymają swoje stanowisko o konieczności orzekania w przedmiocie wykreślenia z rejestru VAT w formie decyzji również na podstawie przepisów obowiązujących po 1 stycznia 2017 r. Efektem tego będą dalsze wątpliwości co do sposobu procedowania w tych sprawach.

Walka z nadużyciami w VAT jest celem szczytnym i zasługującym na pełną aprobatę. Cieszą również sygnały o skuteczności podejmowanych działań. Ważne jednak, aby te działania były nie tylko skuteczne, ale i nie utrudniały prowadzenia działalności gospodarczej uczciwym podatnikom. Dlatego pożądanym działaniem wydaje się dostosowanie przepisów ustawy o VAT do orzecznictwa sądów administracyjnych i sprecyzowanie, że rozstrzygniecie w przedmiocie wykreślenia podatnika z rejestru VAT powinno odbywać się w formie decyzji administracyjnej.

W ostatnim czasie duże zainteresowanie wzbudziły potencjalne skutki obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. nowelizacji ustawy o VAT rozszerzającej i precyzującej katalog sytuacji, w których naczelnicy urzędów skarbowych powinni wykreślać podatników z rejestru VAT.

Z jednej strony przedstawiciele środowiska biznesowego i doradcy podatkowi przestrzegali, że znowelizowane przepisy stanowią zagrożenie dla pewności obrotu gospodarczego. Wykreślenie z rejestru VAT odbywa się bowiem bez konieczności zawiadomienia podatnika, wskutek czego może on nie być świadomy, że utracił prawo do wystawiania faktur. W skrajnie niekorzystnym scenariuszu spowoduje to konieczność zapłaty wykazanego przez wyrejestrowanego podatnika podatku, gdyż –jak stanowi art. 108 ustawy o VAT – podmiot wystawiający fakturę, w której wykazana jest kwota podatku, jest obowiązany do jego zapłaty. Szczególną ostrożność muszą wykazać również kontrahenci wykreślonego podatnika. Organy podatkowe mogą bowiem twierdzić, że kontrahenci wykreślonego podatnika utracili prawo do odliczenia VAT z wystawionych przez niego faktur.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów