Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian przepisów, które miałyby uszczelnić system podatkowy w jednym z najbardziej newralgicznych obszarów, czyli obrotu paliwami. Problem jest poważny – MF szacuje, że budżet traci na szarej strefie w paliwach około 2,5 mld zł rocznie. Zaproponowane przez MF rozwiązanie ma przeciwdziałać procederowi handlu paliwami z użyciem zagranicznych firm. Po pierwsze, koncesję na handel paliwami na terenie kraju będą mogły uzyskać tylko podmioty z siedzibą w Polsce albo zarejestrowany w naszym kraju oddział firmy zagranicznej. Dzisiejsze przepisy pozwalają uzyskać koncesję na obrót paliwami firmom z zagranicy, niebędącymi podatnikami VAT.

Druga metoda walki z oszustami ma polegać na zaostrzeniu obowiązków rozliczania samego VAT od nabycia paliw z innych krajów UE. Dziś od takiego nabycia trzeba wprawdzie wykazać VAT, ale najczęściej jest on po prostu zapisem księgowym.

Proponowane przepisy upodobniają rozliczenia do importu spoza UE. Podatek ten trzeba będzie zapłacić do urzędu skarbowego już w momencie nabycia paliw z innego kraju Unii. MF chce wprowadzić nowe przepisy szybko, bo już w dwa tygodnie od publikacji.

etap legislacyjny: przed Komitetem Stałym RM