3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Motocykle
W świetle przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym motocykle są pojazdami samochodowymi. Oznacza to, że motocykli dotyczą ograniczenia określone w art. 86a ustawy o VAT. Jeżeli więc motocykl nie jest uznawany za pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika ze względu na sposób wykorzystywania (zob. art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT; zob. również interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 6 marca 2015 r., IBPP2/443-1169/14/ICz), to kwota podatku naliczonego w przypadku dotyczących go wydatków (w tym przy nabywaniu motocykli oraz przy nabywaniu paliwa wykorzystywanego do ich napędu) ograniczona jest do 50 proc. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 28 kwietnia 2016 r. (IBPP2/4512-196/16/ICz). W piśmie tym czytamy, że „Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50 proc. kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowego motocykla oraz 50 proc. kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem paliwa wykorzystywanego do napędu tego motocykla oraz przeglądów technicznych i części związanych z jego eksploatacją, o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wyłączające to prawo wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług".
Nieistotny w omawianej sytuacji wyjątek dotyczy motocykli, które nie są przeznaczone do jazdy po drogach publicznych, np. motocykli używanych do zawodów żużlowych. Takie motocykle nie są pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym (a w konsekwencji w rozumieniu VAT), więc nie dotyczą ich przepisy ograniczające kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych (zob. przykładowo interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 2 września 2014 r., ITPP2/443-711/14/KT).
Motorowery
Przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym uznają za motorower pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h (zob. art. 2 pkt 46 ustawy – Prawo o ruchu drogowym). W przeciwieństwie do motocykli, motorowery nie są przez przepisy ustawy – Prawo u ruchu drogowym uznawane za pojazdy silnikowe (zob. art. 2 pkt 32 ustawy – Prawo o ruchu drogowym), a tym samym nie są pojazdami samochodowymi w rozumieniu tej ustawy oraz ustawy o VAT. Kwota podatku naliczonego od wydatków związanych z motorowerami (w tym kwota podatku naliczonego przy nabywaniu motorowerów) nie jest ograniczona do 50 proc.
Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 12 marca 2015 r. (IPPP1/443-1369/14-5/BS). Czytamy w niej, że „motorower nie jest pojazdem silnikowym. Tym samym nie jest pojazdem samochodowym. W związku z tym ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego, o których mowa w art. 86a ustawy, nie mają zastosowania w przypadku używania motoroweru".
Skutery i motorynki
O tym jaka kwota stanowi kwotę podatku naliczonego przy zakupie skutera lub motorynki oraz czy można odliczać podatek naliczony przy nabywaniu paliwa wykorzystywanego do ich napędu decyduje to, czy według ustawy – Prawo o ruchu drogowym skuter lub motorynka uznawane są za motocykl czy za motorower. Z przepisów tych wynika, że pojazdy jednośladowe: