Skarbówka nie dostanie VAT od dotacji na termy dla gminy - wyrok NSA

Unijne dofinansowanie do projektu, który ma wypromować cały region, nie wchodzi do podstawy opodatkowania.

Publikacja: 17.04.2018 06:51

Skarbówka nie dostanie VAT od dotacji na termy dla gminy - wyrok NSA

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Pieniądze z UE to ważny składnik niejednej inwestycji samorządowej. Gminy mają jednak duży problem z podatkową kwalifikacją takich dotacji w rozliczeniach VAT. Okazuje się, że nie zawsze na takim dofinansowaniu musi zarobić także fiskus. Potwierdził to ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny.

Europejskie wsparcie

Kanwą sporu była interpretacja podatkowa, o którą wystąpiła gmina Uniejów. Wyjaśniła, że otrzymała dofinansowanie na realizację projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki Termy Uniejów. Środki pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Projekt miał promować termy, ale jego celem było też wykreowanie marki regionalnej. Gmina podkreślała, że projekt przyczyni się również do poprawy atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej powiatu oraz całego regionu łódzkiego. Z wniosku o interpretację wynikało, że projekt obejmie promocję w mediach, tj. programy sponsorowane w telewizji oraz reklamę w internecie, i organizację imprez promujących markę.

Gmina wskazała, że marka Termy Uniejów jest zastrzeżonym znakiem towarowym. Prawo ochronne do znaku przysługuje spółce, w której gmina jest jedynym udziałowcem. Aktualnie spółka wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT cztery obiekty, w tym zespół basenów termalnych. Promocja marki ma na celu przede wszystkim zwiększenie sprzedaży usług świadczonych przez gminną spółkę. Na podstawie odrębnej umowy spółka zapłaci samorządowi wynagrodzenie za realizację projektu.

Gmina zapytała, czy wartość otrzymanego dofinansowania ze środków programu operacyjnego na opisany projekt powinna uwzględnić w podstawie opodatkowania usługi wykonywanej przez nią na rzecz spółki.

Sama nie miała wątpliwości, że dotacja nie wpływa w żaden sposób na wartość jej świadczenia na rzecz spółki. Z umowy pomiędzy gminą a jej spółką nie wynika bowiem, że wartość tego świadczenia w jakikolwiek sposób jest uzależniona od kwoty otrzymanej dotacji.

Fiskus dopatrzył się jednak podstaw do opodatkowania dotacji. Jego zdaniem dotacja ma charakter cenotwórczy dla sprzedaży efektów realizowanego projektu przez gminę na rzecz spółki. Fiskus uważał, że dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedaży efektów projektu na rzecz spółki i będzie zwiększać podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji podlega więc opodatkowaniu.

Gmina zaskarżyła interpretację, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił jej skargę. Zgodził się, że dotacja powinna zostać uwzględniana jako element podstawy opodatkowania.

Inaczej na sprawę spojrzał dopiero NSA. Zgodził się, że co do zasady – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT – podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, także otrzymane dotacje, mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Odwołując się jednak do orzecznictwa, w tym unijnego, NSA podkreślił, że o opodatkowaniu dotacji decyduje to, czy ma ona bezpośredni związek z dostawą bądź usługą.

Jak tłumaczyła sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, tę ocenę należy odnosić do konkretnego stanu faktycznego.

Szerszy zakres

W spornej sprawie dotacja została przyznana na Termy Uniejów, ale celem projektu jest wykreowanie ich jako marki regionalnej oraz promocja i poprawa wizerunku całego regionu. W ocenie NSA dotacja jest więc wykorzystywana szerzej i nie można mówić o jej bezpośrednim związku z usługą, jaką gmina świadczy spółce. Dlatego dofinansowanie nie powinno wchodzić do podstawy opodatkowania VAT. Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: I FSK 2056/17

Opinia

Michał Wojtas, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL

Komentowany wyrok ma duże znaczenie dla wielu gmin korzystających z dotacji na promocję walorów lokalnych marek czy miejsc charakterystycznych dla danego regionu. NSA słusznie zakwestionował wyrok WSA, akceptujący uproszczone profiskalne podejście organu interpretacyjnego. Fiskus założył bowiem, że otrzymana dotacja na taką promocję będzie miała związek ze sprzedażą usługi przez gminę jej spółce, posiadającej markę. NSA słusznie zauważył, że to gmina promuje markę regionalną i robi to w promocji całego regionu. Nie świadczy tylko usługi promocyjnej swojej spółce. Wiele gmin podejmuje podobne działania, więc wyrok NSA niewątpliwie jest dla nich korzystny. Ogranicza bowiem ryzyko ponoszenia istotnych kosztów finansowych, czyli zapłaty VAT od otrzymanych dotacji.

Pieniądze z UE to ważny składnik niejednej inwestycji samorządowej. Gminy mają jednak duży problem z podatkową kwalifikacją takich dotacji w rozliczeniach VAT. Okazuje się, że nie zawsze na takim dofinansowaniu musi zarobić także fiskus. Potwierdził to ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny.

Europejskie wsparcie

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe