Spółka złożyła wniosek o wykładnię ustawy o VAT w zakresie stawki tego podatku. Wskazała, że posiada obiekty turystyczne i prowadzi działalność w zakresie wynajmu domków wypoczynkowych oraz apartamentów na pobyt dłuższy niż dwa dni (PKWiU 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem"). Profil obiektów hotelowych jest taki, że oprócz umożliwienia gościom korzystania z wynajętych domków czy apartamentów oraz obiektów wspólnych, oferowana jest też cała gama innych świadczeń. Należą do nich m.in. sprzątanie, możliwość korzystania z kompletu ręczników, łóżeczka dziecięcego, pralni oraz możliwość pobytu wraz ze zwierzętami. Cennik na wszystkie te usługi jest umieszczony na stronie internetowej, przy czym świadczeń uzupełniających zamawiający nie może zrealizować poprzez zamówienie ich u osób trzecich. Zamówienia gości na usługi przyjmowane są na podstawie formularza przez internet, telefonicznie bądź osobiście. Klienci, którzy zdecydowali się na pobyt, mogą powiększyć ofertę standardową o dodatkowe świadczenia już w momencie rezerwacji, jak i skorzystać z nich w trakcie trwania pobytu.
Spółka zapytała czy usługa wynajmu obejmuje świadczenia wybrane przez klienta z chwilą rezerwacji i w trakcie pobytu, i czy może ona stosować stawkę VAT właściwą dla usług związanych z zakwaterowaniem w momencie powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do otrzymanej zaliczki oraz wykonanej usługi.
Fiskus odpowiedział, że opisanego przypadku nie można uznać za jedno świadczenie złożone. Klienci zamawiający usługę wynajmu obiektu hotelowego są zainteresowani w pierwszej kolejności nabyciem zakwaterowania. Świadczenia dodatkowe mają charakter uzupełniający. Goście ponoszą za nie dodatkową opłatę, odrębną od wynagrodzenia za wynajem hotelu. Dlatego nie ma podstaw do zastosowania dla sprzedaży usług dodatkowych takiej stawki, jak dla usługi wynajmu hotelu, tj. 8 proc. W momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki, jak również wykonania usługi, spółka ma obowiązek stosować stawkę właściwą dla każdej świadczonej usługi dodatkowej, odrębnie od świadczonej usługi wynajmu hotelu.
Z taką interpretacją nie zgodził się jednak WSA w Poznaniu. Uwzględniając skargę spółki sąd zauważył, że świadczenie kompleksowe nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Każdą czynność opodatkowaną należy rozpatrywać jako odrębne świadczenie podlegające opodatkowaniu. Taki wniosek wypływa również z orzecznictwa unijnego. Jednak w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie i mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne. Jedna transakcja występuje w szczególności wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie ekonomiczne, a jego rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Jest tak również w sytuacji, gdy jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, natomiast inne to świadczenia pomocnicze, dzielące los podatkowy świadczenia głównego.
W ocenie WSA udostępnienie kompletu ręczników, opłata za pobyt zwierząt w ośrodku, sprzątanie domków i apartamentów, udostępnienie łóżeczka dziecięcego i pralni są świadczeniami służącymi wykonaniu usługi zakwaterowania i wpisują się w standard usług hotelowych. Trudno uznać je za świadczenia odrębne od usługi hotelowej. WSA nie miał wątpliwości, że są to świadczenia pomocnicze względem świadczenia głównego (czynności zakwaterowania) i tworzą jedną całość. Te świadczenia bez usługi zakwaterowania nie mają żadnego sensu gospodarczego. Dodatkowe świadczenia wymienione we wniosku nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, lecz służą lepszemu korzystaniu z usługi hotelowej. Nie ma znaczenia, że w cenniku wyodrębnia się poszczególne świadczenia.