Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 13 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPP3.4512. 588.2016.3.MN, rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT działalności prowadzonej przez miejski ośrodek sportu i rekreacji (MOSiR). Wniosek o interpretację został złożony przez MOSiR, jednostkę organizacyjną miasta, funkcjonującą w formie jednostki budżetowej.
Działalność MOSiR obejmuje świadczenie usług na rzecz różnego rodzaju podmiotów (osób prawnych, fizycznych, a także innych jednostek budżetowych, takich jak szkoły i przedszkola). Na usługi świadczone przez MOSiR składają się przede wszystkim usługi wstępu na obiekty sportowe (hale, baseny, lodowiska, korty tenisowe, sauny), a także usługi najmu pomieszczeń. MOSiR sporadycznie dokonuje także sprzedaży zlikwidowanych składników majątkowych. Ponadto, MOSiR prowadzi również działalność w zakresie zarządzania przekazanymi mu przez gminę obiektami i terenami, a także organizację zawodów sportowych czy konkursów.
W związku z wątpliwościami odnośnie traktowania z perspektywy VAT poszczególnych wykonywanych czynności, MOSiR zadał we wniosku o interpretację pytania dotyczące m.in.: a) uznania nieodpłatnych świadczeń wykonywanych na rzecz uczestników imprez sportowych za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, b) zastosowania „prewspółczynnika" do odliczenia VAT związanego z wydatkami na utrzymanie obiektów wykorzystywanych do odpłatnego udostępniania oraz organizacji zawodów i konkursów, c) traktowania nagród takich jak medale, statuetki czy puchary jako prezentów małej wartości oraz konieczności wykazania VAT należnego z tytułu wydawanych nagród o wartości powyżej 10 zł.
Prezentując własne stanowisko, MOSiR stwierdził, że organizując imprezy sportowe, takie jak nauka jazdy na rolkach, deskorolkach czy BMX, czy też turniej tenisa ziemnego, w których udział uczestników jest nieodpłatny, w istocie prowadzi działalność promocyjną. Zdaniem MOSiR promocja ta polega na pokazaniu atrakcyjności obiektów MOSiR i zachęceniu osób biorących udział w ww. wydarzeniach do skorzystania z oferty MOSiR. To z kolei w ocenie MOSiR prowadzi do wniosku, że działalność w ww. zakresie należy uznać za działalności gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.
W kwestii stosowania „prewspółczynnika" do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na utrzymanie obiektów sportowych, MOSiR uznał, że wszelkie jego działania promują miasto i jak wskazano powyżej, stanowią działalność gospodarczą. Ponadto MOSiR wskazał, że nie ma kompetencji władczych z zakresu administracji publicznej, nie działa w trybie postępowania administracyjnego, a prowadzona działalność, mimo że nie jest nastawiona na zysk, to jednak ma cel zarobkowy, ponieważ przyczynia się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej. Dlatego też, zdaniem MOSiR, do odliczenia VAT z wydatków na obiekty wykorzystywane do organizacji imprez sportowych nie powinien mieć zastosowania „prewspółczynnik".