- Przedsiębiorca na potrzeby prowadzonej działalności kupuje usługę reklamową na portalu społecznościowym. Polega ona na tym, że portal wyświetla na stronach www reklamy kontekstowe w postaci tekstów, bannerów oraz wideo. Za wykonane usługi reklamowe przedsiębiorca samodzielnie generuje fakturę, pobierając ją ze specjalnej strony portalu. Nie ma tam możliwości wpisania samodzielnie daty wystawienia, jak również nie jest ona automatycznie generowana na pobranym dokumencie. Na fakturze widnieje tylko data płatności, metoda płatności oraz identyfikator płatności, który umożliwia sprawdzenie za co została naliczona opłata, a z informacji na portalu wynika, że faktura jest wystawiana w danym miesiącu w dniu rozliczenia, który jest ostatnim dniem miesiąca. Czy te wydatki na reklamę przedsiębiorca może ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (prowadzonej metodą kasową) i zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów, jeśli na wystawionej przez portal fakturze nie ma daty jej wystawienia? – pyta właścicielka biura rachunkowego.
Aby wydatek poniesiony przez podatnika był dla niego kosztem uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (kosztem uzyskania przychodu podatnika nie są wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż on sam),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,