Czy prezes zarządu jest podatnikiem VAT

Jeśli menedżer nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich ani ryzyka gospodarczego swoich decyzji, to łącząca go ze spółką relacja jest stosunkiem zobowiązaniowym podobnym do tego, jaki łączy pracodawcę i pracownika.

Publikacja: 13.03.2017 05:20

Czy prezes zarządu jest podatnikiem VAT

Foto: 123RF

Podatnikiem VAT nie tyle się „jest", co raczej się „bywa". Opodatkowaniu VAT podlegają bowiem czynności wykonywane przez podatnika tego podatku, działającego w takim charakterze. Jednak ustalenie, kiedy warunki te są spełnione może sprawiać trudności, co potwierdzają niedawne rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych w zakresie opodatkowania VAT czynności wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego.

W orzeczeniu z 22 lutego 2017 r. (I FSK 1014/15) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki, której kontrola podatkowa zakwestionowała prawo do odliczenia naliczonego VAT z faktur dotyczących usług menedżerskich. Spór dotyczył rozliczeń pomiędzy spółką a jej menedżerem – prezesem zarządu, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług menedżerskich i zarządzania. Usługi wykonywane przez prezesa na rzecz spółki zostały zdefiniowane w umowie menedżerskiej. Zgodnie z jej treścią, do obowiązków prezesa należało m.in. przygotowanie i wdrażanie strategii, realizowanie celów, priorytetów oraz procedur związanych z działalnością gospodarczą spółki, wdrażanie procedur i praktyk związanych z zakupami, reprezentowanie spółki w kontaktach z klientami i kontrahentami, wprowadzanie w życie uchwał podejmowanych przez radę nadzorczą i zgromadzenie wspólników, wykonywanie innych funkcji administracyjnych niezbędnych do zarządzania spółką. Spółka natomiast zobowiązała się do zapłaty wynagrodzenia prezesa, zapewnienia mu samochodu służbowego oraz pokrywania kosztów jego utrzymania, zwrotu kosztów związanych z przejazdem i zakwaterowaniem poniesionych przy pełnieniu obowiązków służbowych.

Kto odpowie za szkody

Naczelnik urzędu skarbowego uznał jednak, że świadczenie podlegające opodatkowaniu nie jest wykonywane przez podmiot prowadzący samodzielną działalności gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W ocenie organu podatkowego, kwestią zasadniczą w tym względzie jest brak określenia odpowiedzialności prezesa wobec osób trzecich za szkody związane z prowadzoną działalnością. Za brakiem statusu podatnika VAT przemawia również brak ryzyka ekonomicznego w działalności menedżera, który otrzymywał stałe wynagrodzenie i nie ponosił w istocie kosztów prowadzonej działalności.

Z oceną organów podatkowych zgodziły się również sądy administracyjne obu instancji (szczegółowa treść stanowiska NSA będzie znana po publikacji pisemnego uzasadnienia).

Analogiczne stanowisko można odnaleźć w niedawnej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, wydanej 1 lutego 2017 r. przez Izbę Skarbową w Katowicach (2461-IBPP2.4512.921. 2016.2.EJu). Wnioskodawcą była spółka, która nabywa usługi świadczone przez menedżera. Organ podatkowy stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur nie przysługuje spółce z uwagi na brak statusu podatnika VAT jej menedżera. W ocenie organu podatkowego: „skoro menedżer nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za szkody wynikające z podejmowanych przez niego czynności przy wykonywaniu umowy, nie ponosi ryzyka gospodarczego podejmowanych decyzji w ramach umowy ze spółką, należy uznać, że relacja łącząca menedżera z wnioskodawcą (spółką) stanowi stosunek zobowiązaniowy podobny do tego, jaki łączy pracodawcę i pracownika".

Wskazana interpretacja ukazuje jednocześnie praktyczny skutek wątpliwości dotyczącej statusu menedżera z punktu widzenia VAT.

Błędna kwalifikacja z groźbą sankcji

Od 1 stycznia 2017 r. nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła określone narzędzia, które mają pomóc w walce z oszustwami oraz nadużyciami w rozliczaniu VAT. Narzędzia te mogą jednak mieć również zastosowanie do sytuacji, w której ocena statusu podatnika VAT nie jest tak oczywista.

Ryzyko podatkowe związane z błędnym rozpoznaniem statusu podatkowego w VAT dotyczy zarówno menedżera, jak również spółki, z którą współpracuje. Wystawienie faktury VAT przez menedżera, który w istocie nie jest podatnikiem VAT, nie pozostaje neutralne. Taka faktura może zostać uznana za fakturę pustą, z której podatek należy zapłacić zgodnie z art. 108 ustawy o VAT. Potencjalnie może też powstać spór w zakresie oceny, czy wystawienie takich faktur spełnia przesłanki obligatoryjnego wyrejestrowania z rejestru podatników VAT czynnych. Natomiast z punktu widzenia nabywcy usług menedżera, odliczenie podatku naliczonego z takiej faktury może skutkować, poza koniecznością korekty, dodatkowym zobowiązaniem podatkowym – sankcją VAT.

Przed podpisaniem kontraktu menedżerskiego warto się więc zastanowić nad jego skutkami w zakresie VAT oraz ryzykami, jakie może on nieść dla obu stron.

Autor jest doradcą podatkowym w Kancelarii Ożóg Tomczykowski

podstawa prawna: ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 710 ze zm.)

Podatnikiem VAT nie tyle się „jest", co raczej się „bywa". Opodatkowaniu VAT podlegają bowiem czynności wykonywane przez podatnika tego podatku, działającego w takim charakterze. Jednak ustalenie, kiedy warunki te są spełnione może sprawiać trudności, co potwierdzają niedawne rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych w zakresie opodatkowania VAT czynności wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego.

W orzeczeniu z 22 lutego 2017 r. (I FSK 1014/15) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki, której kontrola podatkowa zakwestionowała prawo do odliczenia naliczonego VAT z faktur dotyczących usług menedżerskich. Spór dotyczył rozliczeń pomiędzy spółką a jej menedżerem – prezesem zarządu, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług menedżerskich i zarządzania. Usługi wykonywane przez prezesa na rzecz spółki zostały zdefiniowane w umowie menedżerskiej. Zgodnie z jej treścią, do obowiązków prezesa należało m.in. przygotowanie i wdrażanie strategii, realizowanie celów, priorytetów oraz procedur związanych z działalnością gospodarczą spółki, wdrażanie procedur i praktyk związanych z zakupami, reprezentowanie spółki w kontaktach z klientami i kontrahentami, wprowadzanie w życie uchwał podejmowanych przez radę nadzorczą i zgromadzenie wspólników, wykonywanie innych funkcji administracyjnych niezbędnych do zarządzania spółką. Spółka natomiast zobowiązała się do zapłaty wynagrodzenia prezesa, zapewnienia mu samochodu służbowego oraz pokrywania kosztów jego utrzymania, zwrotu kosztów związanych z przejazdem i zakwaterowaniem poniesionych przy pełnieniu obowiązków służbowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara