Rejestr VAT: Fiskus usuwa firmy po cichu

W styczniu skarbówka wykreśliła z rejestru VAT ponad 5 tys. firm bez zawiadomienia ich o tym.

Aktualizacja: 02.02.2017 08:25 Publikacja: 01.02.2017 17:31

Rejestr VAT: Fiskus usuwa firmy po cichu

Foto: 123RF

Urzędy skarbowe zyskały od 1 stycznia nowe możliwości walki z wyłudzeniami VAT i chętnie z nich korzystają.

– Od 1 do 24 stycznia 2017 r. z rejestru VAT wykreślono łącznie 5088 podatników – dowiedziała się „Rzeczpospolita" w Ministerstwie Finansów. Rejestr jest podstawową bazą, w której przedsiębiorcy sprawdzają, czy ich kontrahent istnieje i czy jest podatnikiem VAT. Pozwala im to ograniczyć ryzyko odliczenia podatku z faktur wystawionych przez oszusta.

Nowe przepisy miały uporządkować rejestr. Eksperci popierają ten cel, zaznaczają jednak, że przyjęte rozwiązania budzą wiele obaw. Zaskoczeniem jest też duża liczba usuniętych firm.

– Ponad 5000 w trzy tygodnie to imponująca statystyka – mówi Dorota Pokrop, partner w EY.

Powody wykreślenia są różne. Najczęściej zawieszenie działalności (1350 firm) oraz składanie tzw. zerowych deklaracji bez VAT (1600 firm). 65 usuniętych przedsiębiorców podało nieprawdziwe dane, a 140 nie stawiło się na wezwanie skarbówki. Blisko 1000 firm wyleciało z rejestru, bo nie złożyły deklaracji VAT, mimo że miały taki obowiązek. Kontrowersje budzi zaś wykreślenie prawie 900 firm z powodu braku możliwości skontaktowania się z nimi.

– Przepisy nie precyzują, jakie są przesłanki usunięcia firmy z rejestru. Obawiam się, że urzędnicy mogą to robić w sposób uznaniowy – mówi Tomasz Grunwald, partner w KPMG.

Może wystarczyć, że przedsiębiorca np. nie odbierze telefonu albo awizo z poczty.

Zdzisław Modzelewski, wspólnik praktyki podatkowej GWW, zwraca uwagę, że przedsiębiorca może nawet nie wiedzieć, iż został wykreślony i tym samym uznany za „nieistniejącego" podatnika. Fiskus nie ma bowiem obowiązku informować o tym. – Takie działanie urzędu skarbowego jest nieuczciwe – mówi.

Wykreślenie z rejestru to także kłopot dla kontrahentów. Jeśli odliczą VAT z faktury wystawionej przez „nieistniejącego" podatnika, może im grozić 100-proc. sankcja VAT. BdTXT - W - 8.15 J: Nie wiadomo też, co powinien zrobić wykreślony przedsiębiorca. Jeśli powód usunięcia okaże się nieuzasadniony, nie ma jak się odwołać. Brakuje też przepisu pozwalającego na przywrócenie rejestracji.

Trzeba też pamiętać, że skarbówka zmieniła w ostatnich latach podejście do rejestracji firm jako podatników VAT. – Obecnie urzędy wręcz do tego zniechęcają, a na rejestrację czeka się nawet kilka miesięcy – mówi adwokat Jarosław Ziobrowski.

Od 1 marca fiskus zyska kolejne uprawnienia w walce z oszustwami podatkowymi. Kontrolerzy celno-skarbowi będą mogli działać także poza swoim województwem i bez imiennych upoważnień wchodzić do siedzib firm. A podatnik nie będzie mógł składać zastrzeżeń do protokołu kontroli.

Urzędy skarbowe zyskały od 1 stycznia nowe możliwości walki z wyłudzeniami VAT i chętnie z nich korzystają.

– Od 1 do 24 stycznia 2017 r. z rejestru VAT wykreślono łącznie 5088 podatników – dowiedziała się „Rzeczpospolita" w Ministerstwie Finansów. Rejestr jest podstawową bazą, w której przedsiębiorcy sprawdzają, czy ich kontrahent istnieje i czy jest podatnikiem VAT. Pozwala im to ograniczyć ryzyko odliczenia podatku z faktur wystawionych przez oszusta.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a