Ministerstwo Finansów wyjaśniło zasady składania VAT-owskich ewidencji w nowym elektronicznym formacie. Potwierdziło, że mogą być podpisywane przez pełnomocników.
Ministerstwo przypomniało, że do raportowania danych z ewidencji VAT w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego zobowiązuje przedsiębiorców art. 82 § 1b ordynacji podatkowej. Przepis ten mówi o przekazywaniu informacji.
Z art. 3 pkt 5 ordynacji podatkowej wynika natomiast, że takie informacje są deklaracjami. Zgodnie z art. 80a § 1 deklaracja, w tym składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika. Wzór pełnomocnictwa jest określony w rozporządzeniu ministra finansów z 29 grudnia 2015 r. (DzU z 2015 r., poz. 2337).
Jednolity Plik Kontrolny z ewidencją VAT to nowy obowiązek sprawozdawczy. Po raz pierwszy należało go złożyć do 25 sierpnia 2016 r. Musiały to zrobić duże firmy, czyli te, które zatrudniają przynajmniej 250 osób lub mają ponad 50 mln euro obrotów rocznie, a jednocześnie ponad 43 mln euro aktywów. I prowadzą księgi komputerowo.
Ewidencję musiały też składać w następnych miesiącach. Dane z innych struktur, np. ksiąg rachunkowych, trzeba udostępniać skarbówce tylko na jej żądanie.