Takiego zdania jest Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, który uchylił uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej, kwestionującą ustalone przez gminę Przecław stawki za odbiór śmieci.
Gmina ustaliła stawkę od gospodarstwa domowego i zróżnicowała ją w zależności od tego ile osób zamieszkuje daną nieruchomość. Dzięki temu np. osoba samotna nie płaciła tyle samo co kilkuosobowa rodzina. To jednak nie spodobało się RIO w Rzeszowie, które uznało, że gmina naruszyła ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zdaniem Izby nie można różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalonej według metody od gospodarstwa domowego. RIO zaznaczyła, że w przypadku wyboru tej metody (czyli od gospodarstwa domowego), rada gminy władna jest jedynie do wskazania jednej stawki takiej opłaty od gospodarstwa domowego.
Gmina Przecław zaskarżyła uchwałę RIO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, zarzucając Izbie błędną wykładnię prawa. A sąd ten w wyroku o sygn. akt. I SA/Rz 499/15 zgodził się z argumentacją gminy i uchylił uchwałę RIO.
WSA w Rzeszowie uznał, że gmina wybierając metodę ustalenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych od gospodarstwa domowego może ją różnicować w zależności od jego wielkości. Sąd ten nie zgodził się z RIO, że użycie przez ustawodawcę wyrażenia ustawowego, że „rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty (...) od gospodarstwa domowego" oznacza, że stawka ta nie może być różnicowana w zależności od kryteriów wymienionych w art. 6j ust. 2a ustawy. Czyli, że nie może zostać zróżnicowana w zależności od powierzchni lokalu czy ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość. WSA w Rzeszowie wskazał, że sens językowy użytego przez ustawodawcę sformułowania jest taki, że od danego gospodarstwa domowego jest należna jedna stawka opłaty, a to nie oznacza, że ta stawka jest taka sama odnośnie do wszystkich gospodarstw domowych, niezależnie od powierzchni lokalu mieszkalnego czy też liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość.
Sąd rozpatrując skargę gminy na uchwałę RIO zwrócił też uwagę, na intencje ustawodawcy przy ustalaniu zasady kalkulacji opłat za odbiór śmieci. WSA przytoczył uzasadnienie jednego z projektów nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w którym wskazano, że ma on na celu wprowadzenie rozwiązań umożliwiających gminom racjonalną i elastyczną politykę w zakresie ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i gospodarowania tymi odpadami.