Konsekwencją uzyskania mianowania przez pracownika służby cywilnej jest zdobycie przez niego statusu urzędnika sc. Wiąże się to z przyznaniem mu stopnia służbowego a tym samym przysługującego z tego tytułu dodatku do wynagrodzenia. Zgodnie bowiem z art. 85 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) wynagrodzenie urzędnika służby cywilnej składa się z wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla zajmowanego stanowiska pracy, dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej oraz dodatku służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego.
Ustalanie wysokości
Dodatek ten podobnie jak stopień służbowy nowo mianowanemu urzędnikowi przysługuje w najniższej wysokości, a jego konkretna wysokość ustalana jest zgodnie z rozporządzeniem z 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej. Jest ona wynikiem pomnożenia przypisanego do danego służbowego mnożnika kwoty bazowej (patrz tabela) przez tę kwotę, czyli przez 1873,84 zł (art.9 ust.1 pkt 2b ustawy z 16 grudnia 2016 r. budżetowej na 2017 rok – DzU z 2017 poz. 108).
Wysokość dodatku służby cywilnej nie jest zatem stała. W trakcie kariery zawodowej urzędnika sc zmienia się. I to nie tylko z najbardziej oczywistych powodów, a więc zmiany wysokości kwoty bazowej czy awansu urzędnika na wyższy stopień. W pewnych sytuacjach dodatek ten może zostać urzędnikowi czasowo „odebrany", albo zmniejszony.
Niepełny wymiar czasu pracy
Warto pamiętać, że choć najczęściej urzędnicy służby cywilnej zatrudniani są w pełnym wymiarze czasu pracy, teoretycznie zdarzyć może się, że będą pracować krócej np. na pół etatu. W takiej sytuacji przysługujący im dodatek służby cywilnej powinien zostać odpowiednio zmniejszony. Potwierdzają to wyjaśnienia Departamentu Służby Cywilnej KPRM zamieszczone na ich stronie internetowej (dsc.kprm.gv.pl). Zgodnie z nimi, przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących zasad ustalania wynagrodzenia urzędników sc, a zatem należy w tym zakresie stosować przepisy powszechnie obowiązujące. Zgodnie natomiast z art. 78 § 1 kodeksu pracy wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość świadczonej pracy. Oznacza to, że zarówno wynagrodzenie zasadnicze, jak i inne składniki wynagrodzenia powinny być ustalone w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy obowiązującego danego pracownika. Urzędnikowi służby cywilnej zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek służby cywilnej przysługuje zatem w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy.
Wyższy stopień – wyższy dodatek
Pierwszy z istniejących dziewięciu stopni służbowych nowo mianowany urzędnik uzyskuje zaraz po mianowaniu. Kolejny może otrzymać po uzyskaniu pozytywnej oceny okresowej, jeżeli zawierać ona będzie umotywowany wniosek bezpośredniego przełożonego o przyznanie mu takiego o stopnia. Jak widać samo otrzymanie pozytywnej oceny okresowej nie musi być równoznaczne z otrzymaniem przez urzędnika sc awansu na wyższy stopień. Po pierwsze, dlatego, że aby do tego doszło konieczne jest, aby takim awansem zainteresowany był bezpośredni przełożony urzędnika, który w tej sprawie powinien złożyć odpowiedni wniosek wskazując celowość tego awansu. Po drugie nawet złożenie najlepiej umotywowanego wniosku nie gwarantuje urzędnikowi otrzymania wyższego stopnia a tym samym wyższego dodatku służby cywilnej. Zależy to, bowiem od decyzji dyrektora generalnego urzędu, który może (ale nie musi) w takich okolicznościach taki stopień ocenianemu urzędnikowi nadać.