31 marca mija termin na złożenie oświadczenia majątkowego m.in. przez członków korpusu służby cywilnej. Tych, których to dotyczy wskazuje przede wszystkim ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (dalej ustawa antykorupcyjna), ale nie tylko. Obowiązek złożenia tego typu oświadczeń, na podstawie odrębnych przepisów, spoczywa, bowiem też na członkach korpus sc zatrudnionych w Krajowej Informacji Skarbowej i izbie administracji skarbowej. Do ich złożenia mogą też zostać poproszeni (przez Komendanta Głównego Straży Granicznej czy właściwych komendantów oddziałów SG) inni członkowie korpusu sc zatrudnieni w jednostkach Straży Granicznej.
Większość członków korpusu sc składa oświadczenie majątkowe na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia Prezydenta RP z 4 lipca 2011 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym (DzU nr 150, poz. 890). Wzór formularza obwiązującego pracowników SG określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 30 grudnia 2015 r. w sprawie oświadczeń o stanie majątkowym funkcjonariuszy oraz pracowników SG (DzU z 2015 r. poz. 2364).
Sankcje adekwatne do przewinienia
Za niezłożenie oświadczenia majątkowego członkowi korpus sc grozi odpowiedzialność służbowa, inaczej dyscyplinarna. Oznacza to, że za zlekceważenie tego obowiązku może on zostać ukarany jedną z kar dyscyplinarnych wymienionych w art. 114 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). W przypadku osób zajmujących wyższe stanowiska w sc oraz pracowników sc może to być: upomnienie, nagana, obniżenie wynagrodzenia zasadniczego, nie więcej niż o 25 proc. przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy oraz kara wydalenia z pracy w urzędzie. Natomiast w przypadku urzędników sc: upomnienie, naganna, pozbawienie możliwości awansowania przez okres dwóch lat na wyższy stopień służbowy; obniżenie wynagrodzenia zasadniczego, nie więcej niż o 25 proc. przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, obniżenie stopnia oraz kara wydalenie ze służby cywilnej.
W piśmiennictwie uznaje się, że niezłożeniem oświadczenia będzie zachowanie polegające na niezłożeniu takiego oświadczenia w ogóle jak również złożenie go po terminie (tak np. A. Rzepecka Gil Komentarz do ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne Wolters Kluwer Warszawa 2009 r.).
Wydaje się jednak, że przy wyciąganiu konsekwencji pracodawca powinien wziąć pod uwagę okoliczności towarzyszące takiemu zachowaniu pracownika. Inaczej powinno być, bowiem ocenione jednorazowe złożenie oświadczenia po terminie (spóźnienie) a inaczej świadome uchylanie się od tego obowiązku, szczególnie, gdy ma ono charakter cykliczny. Jak stwierdził SN w wyroku z 7 października 2015 r. (II PK 259/14, www.sn.pl) już jednorazowe niezłożenie wymaganego oświadczenia majątkowego powoduje odpowiedzialność służbową (art. 13 ustawy antykorupcyjnej), w tym odpowiedzialność dyscyplinarną za naruszenie obowiązków członka korpusu sc (art. 113 ust. 1 usc), która uzasadnia zastosowanie jednej z kar dyscyplinarnych wymienionych w art. 114 tej ustawy. Natomiast umyślne (oczywiście zawinione), uporczywe (permanentne) deliktowe niewykonywanie („sabotowanie") obowiązku składania antykorupcyjnych oświadczeń majątkowych przez pracowników państwowej służby cywilnej, stanowi – zdaniem SN – ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych zagrożone rygorem adekwatnej odpowiedzialności pracowniczej za takie naruszenie (art. 9 ust. 1 usc w związku z art. 52 § 1 pkt 1kodeksu pracy) bez konieczności wszczynania procedury dyscyplinarnej.