Służba cywilna: przeniesiony urzędnik też otrzyma trzynastkę

Zmiana urzędu, choć de facto oznacza zmianę pracodawcy nie musi pozbawiać członka korpusu prawa do pełnego dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Publikacja: 31.01.2017 01:00

Służba cywilna: przeniesiony urzędnik też otrzyma trzynastkę

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz

W urzędach trwa ustalanie uprawnień wszystkich zatrudnionych w służbie cywilnej do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2016 rok. Nie jest to łatwe zwłaszcza, że w ubiegłym roku w administracji rządowej dochodziło do wielu zmian na stanowiskach i to nie zawsze w ramach jednego urzędu. Powodem były indywidualne decyzje kadrowe, a także wejście w życie ustawy z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 34), która zmieniając sposób obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej spowodowała, że wszystkie takie stanowiska musiały zostać obsadzone na nowych zasadach. W rezultacie dochodziło do wielu „przesunięć" członków korpus sc także między instytucjami. Część z nich zmieniła zatem pracodawcę w ciągu roku, co może mieć teraz wpływ na ich prawo do trzynastej pensji.

Ważne przepracowanie odpowiedniego okresu

Zgodnie z art. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego (ust. 1). Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi, co najmniej sześć miesięcy (ust. 2).

Z powyższego wynika, że podstawowym warunkiem, jaki powinna spełnić osoba zatrudniona w sferze budżetowej, aby otrzymać trzynastą pensję jest przepracowanie u danego pracodawcy, co najmniej sześć miesięcy. Z jednym wyjątkiem - przepracowanie tego minimalnego okresu nie jest wymagane w przypadkach wymienionych w art. 2.ust. 3 pkt 1–7 (>patrz ramka).

Zmiana urzędu a więc także pracodawcy

Konieczność zmiany miejsca pracy a więc zatrudnienie członka korpus sc w innym urzędzie wynikać może albo z jego przeniesienia albo z powołania go wyższe stanowisko u innego pracodawcy. Zasady przenoszenia członków korpus sc wynikają z ustawy pragmatycznej tej służby, czyli ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, dalej usc. Do takiego przeniesienia dojść może w ramach jednego urzędu (art.62 usc). Z tym, że tego typu „przesunięcie" z jednego stanowiska na drugie nie oznacza zmiany pracodawcy a więc nie wpływa na uprawnienia urzędnika sc do trzynastej pensji.

Inaczej będzie w przypadku przeniesienia członka korpusu sc z urzędu do urzędu a więc od jednego pracodawcy do drugiego. Jest to możliwe, jeżeli przemawia za tym interes służby cywilnej. Wówczas, zgodnie z art.63 usc szef Służby Cywilnej może przenieść urzędnika sc do innego urzędu w tej samej miejscowości. A jeśli przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej, do innego urzędu w innej miejscowości. Podobne uprawnienie, choć z zupełnie innych powodów (likwidacja lub reorganizacja urzędu, w którym urzędnik sc wykonuje pracę) daje szefowi SC także art. 66 usc. Dodatkowo do przeniesienia urzędnika sc oraz pracownika sc do innego urzędu, także w innej miejscowości, dojść może w każdym czasie na jego wniosek lub za jego zgodą (art. 64 usc).

Stosunek pracy jest kontynuowany

Przeniesienie nawet gdy dochodzi do niego między urzędami nie powoduje rozwiązania dotychczasowego stosunku pracy. Członek korpusu sc nie otrzymuje w takiej sytuacji świadectwa pracy i zachowuje dotychczasowe uprawnienia (np. urlop wypoczynkowy, dodatek stażowy).

O kontynuacji dotychczasowego stosunku pracy świadczy także pośrednio art. 75 usc, zgodnie, z którym w razie przeniesienia urzędnika sc oraz pracownika sc do innego urzędu jego akta osobowe wraz z pozostałą dokumentacją w sprawach związanych ze stosunkiem pracy przekazuje się do urzędu, w którym ma być zatrudniony. Ma to na celu stworzenie jednych akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. I dzięki temu umożliwienie pracodawcy, do którego trafił członek korpusu sc w wyniku przeniesienia, jego uprawnień wynikających ze stosunku pracy a więc także prawa do „13".

Dwa urzędy, jedna trzynastka

Z ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej wynika, co prawda, że pracownik nabywa prawo do tego wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego u danego pracodawcy, co mogłoby sugerować, że w przypadku przeniesienia członka korpusu sc z urzędu do urzędu każdy z pracodawców powinien ustalić uprawnienia do trzynastej pensji u siebie. Jednak w sytuacji, gdy stosunek pracy z członkiem korpus sc nie zostaje rozwiązany u dotychczasowego pracodawcy a osoba taka zostaje przeniesiona do innego urzędu (a wraz z nią jej akta osobowe) przy jednoczesnym kontynuowaniu stosunku pracy ustalenie uprawnień cząstkowych za okres pracy u dotychczasowego pracodawcy nie jest możliwe. Tym samym należy przyjąć, że właściwym do ustalenia prawa do wspomnianego wynagrodzenia rocznego jest pracodawca zatrudniający członka korpusu sc w ostatnim dniu okresu branego pod uwagę przy ustalaniu prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Choć może to wymagać jego współdziałania z poprzednim pracodawcą takiej osoby. Co do wypłaty „trzynastki", jak pokazuje praktyka, urzędy zwykle dzielą ten obowiązek proporcjonalnie między siebie.

Przeniesienie poza urząd

Ustawa o sc dopuszcza także przeniesienie członka korpusu sc poza służbę cywilną na podstawie odrębnych przepisów (art.65 usc). Chodzi tu o:

- art. 68a. 1. ustawy z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1096 ze zm.),

- art. 3a ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1511 ze zm.).

Zgodnie z tymi przepisami członek korpusu sc w drodze porozumienia pracodawców może zostać przeniesiony na stanowisko (odpowiednio):

- kontrolera, przy czym stosunek pracy z kontrolerem nawiązuje się na podstawie mianowania, poprzedzonego umową o pracę na czas nie dłuższy niż 3 lata a mianowanie jest uzależnione od aplikacji kontrolerskiej zakończonej złożeniem egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Prezesa NIK.

- urzędnika państwowego zatrudnionego w urzędach wymienionych w art.1 ust. 1ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

W tym przypadku dochodzi jednak do rozwiązania stosunku pracy w służbie cywilnej i nawiązanie nowego w urzędzie państwowym lub NIK. Nie ma, więc wątpliwości, że w tej sytuacji każdy z pracodawców ma obowiązek ustalić oddzielnie ewentualne uprawnienia do „trzynastki" przenoszonego w ten sposób członka korpus sc i jeśli prawo do takiego wynagrodzenia pracownik nabędzie – wypłacić mu ustaloną kwotę.

Powołanie, czyli dwa równoległe stosunki pracy

Niejasna jest natomiast sytuacja w przypadku powołania członka korpus sc na wyższe stanowisko zwłaszcza w innym urzędzie. Stosunek pracy zmieniającego z tego powodu miejsce pracy członka korpusu sc nie zostaje, bowiem w macierzystym zakładzie rozwiązany, a u nowego pracodawcy nawiązywany jest nowy, tym razem na podstawie powołania. I jak się wydaje do takiej sytuacji przepisy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym w ogóle się nie odnoszą (>patrz „Rzeczpospolita radzi").

Wyjątki od zasady

Przepracowanie, co najmniej sześć miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w przypadkach:

- nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej);

- zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące;

- powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej;

- rozwiązania stosunku pracy w związku z: przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne, przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem, likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy, likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;

- podjęcia zatrudnienia: w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru, w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy, w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją, po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej;

- korzystania: z urlopu wychowawczego, z urlopu macierzyńskiego, z urlopu ojcowskiego, z urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, z urlopu rodzicielskiego, z urlopu dla poratowania zdrowia, przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego;

- wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

podstawa prawna: Art. 62-66 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345).

podstawa prawna: Art. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU 2016 r. poz. 2217)

Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami