Ceny ubezpieczeń OC dalej idą w górę

Znacząco urosły wpływy towarzystw ze składek komunikacyjnych. To skutek podwyżek cen polis i rosnącej sprzedaży samochodów.

Aktualizacja: 06.09.2017 08:09 Publikacja: 05.09.2017 21:23

Ceny ubezpieczeń OC dalej idą w górę

Foto: Bloomberg

W ciągu pierwszego półrocza ubezpieczyciele zebrali z komunikacyjnego OC o prawie 1,9 mld zł składek więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) za pierwsze sześć miesięcy roku.

– Ta sytuacja nie wydaje się zaskakująca w kontekście podwyżek z minionego i bieżącego roku – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Składki nadal rosną

Ceny rosły przez cały 2016 rok, ale dynamiczne podwyżki zaczęły się w czerwcu ubiegłego roku. – Porównując pierwsze półrocza, polisy OC sprzedane przez Rankomat były aż o 48 proc. droższe w tym roku niż w analogicznym okresie ubiegłego, gdy jeszcze nie obserwowaliśmy drastycznych podwyżek – mówi Patryk Juchniewicz, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży porównywarki ubezpieczeń Rankomat.pl.

Efekty wzrostu składek nie są odnotowywane przez ubezpieczycieli od razu.

– Podnoszenie cen zobowiązuje towarzystwa do odprowadzania większych sum do rezerw, z których następnie wypłacane są odszkodowania – tłumaczy Maciej Kuczwalski, ekspert z CUK Ubezpieczenia. – Dlatego zmiany w wynikach finansowych oraz ewentualne oszczędności z tego tytułu są widoczne dopiero po upływie kilku czy nawet kilkunastu miesięcy.

Bartosz Salwiński z mfind.pl uważa, że na wzrost wpływów ze składek OC wpłynął też wzrost sprzedaży nowych aut o kilkanaście procent w porównaniu z poprzednim analogicznym okresem.

– W porównaniu z majem 2016 r. sprzedaż nowych samochodów w maju 2017 r. wzrosła o 17 proc. Do tego pod koniec ubiegłego roku sprowadzono rekordową liczbę używanych samochodów do Polski w związku z planowanymi zmianami w akcyzie – tłumaczy Salwiński.

Ceny polis OC nadal idą w górę, ale podwyżki są znacznie mniej drastyczne niż w ubiegłym roku. W lipcu i sierpniu 2017 r. można było zauważyć przyspieszenie tempa podwyżek. Pod koniec sierpnia 2017 r. przeciętna składka za OC była o 20 proc. wyższa niż na początku roku.

Rentowne ubezpieczenia

– Do tego wzrostu na pewno przyczyniła się lipcowa likwidacja zwolnienia z VAT-u na usługi pomocnicze dla ubezpieczycieli – mówi Andrzej Prajsnar.

Po podwyżkach sprzedaż polis komunikacyjnych OC zaczyna się towarzystwom opłacać. W PZU wskaźnik mieszany, który pokazuje rentowność poszczególnych linii biznesowych, wyniósł w komunikacyjnym ubezpieczeniu OC po pierwszym półroczu 93,7 proc. w segmencie masowym i 98,3 proc. w segmencie korporacyjnym. Wskaźnik mieszany poniżej 100 proc. oznacza, że towarzystwo zarabia na podstawowej działalności.

Inni ubezpieczyciele nie chwalą się takimi danymi, ale przyznają, że ubezpieczenia komunikacyjne przestają przynosić im straty. Z danych UFG wynika, że wszystkie zakłady oprócz Avivy oraz TUW TUZ odnotowały wzrost przychodów ze składek w tej linii biznesowej. W Link4, który jest pod kontrolą PZU oraz w Warcie wzrost ten jest prawie dwukrotny.

W ciągu pierwszego półrocza ubezpieczyciele zebrali z komunikacyjnego OC o prawie 1,9 mld zł składek więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) za pierwsze sześć miesięcy roku.

– Ta sytuacja nie wydaje się zaskakująca w kontekście podwyżek z minionego i bieżącego roku – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty
Ubezpieczenia
Artur Olech prezesem PZU. Potrzebna jest zgoda KNF
Ubezpieczenia
Klimat i inflacja stoją za wyższymi cenami polisy
Ubezpieczenia
Wyraźny wzrost wydatków na ubezpieczenia w 2023 r. Ale to był spokojny rok
Ubezpieczenia
Grupa PZU przedstawiła wyniki za 2023. Bardzo dobry rok