Ubezpieczenia OC i AC prosto z Facebooka

Media społecznościowe stają się nowym kanałem sprzedaży polis komunikacyjnych.

Aktualizacja: 25.04.2017 06:49 Publikacja: 24.04.2017 21:08

Foto: 123RF

Allianz uruchomi na Facebooku bota (program internetowy), który za pośrednictwem czatu Messenger pozwoli kierowcom na szybki zakup polisy komunikacyjnej – dowiedziała się „Rzeczpospolita". W zeszłym miesiącu ubezpieczyciel zaczął sprzedawać tą drogą polisy turystyczne.

Po sprzedaży ubezpieczeń przez aplikacje mobilne, w bankomatach i polisomacie przyszła kolej na serwisy społecznościowe. Zakup polisy komunikacyjnej przez Facebooka możliwy będzie dzięki zeskanowaniu kodu z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Facebook jeszcze nie był wykorzystywany do dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych. Pytane przez nas inne towarzystwa nie chcą ujawnić, czy wprowadzą ten sposób sprzedaży polis, choć coraz chętniej wykorzystują nowe technologie.

Polisy w serwisie społecznościowym to rozwiązanie głównie dla młodych kierowców. Allianz liczy na to, że Facebook umożliwi mu dotarcie do grupy odbiorców, która rzadko korzysta z tradycyjnych kanałów komunikacji, takich jak telewizja, radio czy prasa.

Polacy są tradycjonalistami

Pierwszą polisę sprzedano w Polsce przez telefon w styczniu 2003 r. To był początek rynku ubezpieczeń direct (czyli dystrybuowanych bezpośrednio przez internet i telefon). Kiedy ruszała w Polsce ich sprzedaż poprzez ten kanał dystrybucji, eksperci wieszczyli rewolucję. Szybko jednak okazało się, że tzw. ubezpieczyciele directowi nie osiągnęli znaczącej pozycji rynkowej.

Obecnie większość firm wykorzystuje zarówno tradycyjne, jak i zdalne kanały sprzedaży. Towarzystwa deklarują, że cena ubezpieczeń sprzedawanych bezpośrednio i przez pośredników jest taka sama. I zauważają, że klienci często wykorzystują internet do sprawdzenia cen, a zakupu wolą dokonać u agenta albo przez telefon.

Sprzedaż direct od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie, a w 2016 r. nawet spadła. Liczba polis nabytych tą drogą zmalała z 4,91 mln do 4,35 mln. Natomiast składka w ubezpieczeniach majątkowych (polisy na życie sprzedają się w tym kanale bardzo słabo) wzrosła z 1,02 mld zł w 2015 r. do 1,22 mld zł w 2016 r., ale było to spowodowane głównie podwyżkami cen OC (w 2016 r. towarzystwa majątkowe zebrały łącznie 32,18 mld zł składki i sprzedały 48 mln polis).

Nie oznacza to, że direct nie ma przyszłości. – Dziś e-commerce w ubezpieczeniach to już nie tylko sprzedaż przez telefon czy za pomocą kalkulatorów online na stronach ubezpieczycieli lub pośredników. To świat rozwiązań mobilnych, także wykorzystujących elementy telematyczne, czat botów, współpracy w ramach internetowych ekosystemów – mówi Bartosz Słupski, dyrektor departamentu sprzedaży kanały alternatywne w firmie Uniqa.

Proste produkty

Dla rozwoju direct ważna jest nie tylko cena, która kluczowe znaczenie ma tylko w przypadku obowiązkowego OC. Sprzedaż przez internet i telefon rozwinie się wtedy, gdy towarzystwa będą oferowały proste i zrozumiałe produkty oraz dobrą jakość obsługi.

– Klienci są gotowi kupować w taki sposób ubezpieczenia komunikacyjne, podróżne, mieszkaniowe i proste ubezpieczenia ochronne. Raczej nie są jeszcze skłonni kupować produktów oszczędnościowych – wyjaśnia Henry de Courtois, wiceprezes AXA Ubezpieczenia.

Od nowych technologii nie da się uciec. – To klient będzie wybierał sposób sprzedaży i obsługi, a ubezpieczyciele muszą dać mu taką możliwość albo będą tracić udział w rynku – podkreśla Adam Uszpolewcz, prezes Avivy.

Rewolucji jednak nie należy się spodziewać. – Sprzedaż bezpośrednia, która się ustabilizowała na poziomie 7–8 proc. sprzedaży, będzie w najbliższych latach rosnąć, nawet o 1 pkt proc. rocznie, ale nie wpłynie drastycznie na zmianę układu sił na rynku – uważa Adam Malinowski, członek zarządu Generali.

Opinia

Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych

Internet jako kanał dystrybucji ubezpieczeń rozwija się wraz ze wzrostem świadomości technologicznej Polaków.

Nadal jednak przy zakupie polisy ważny jest dla klienta kontakt osobisty z agentem bądź brokerem. Kontakt osobisty zapewne będzie tracił na znaczeniu, gdyż młode pokolenie coraz więcej transakcji wykonuje w internecie bądź przez telefon. Niezależnie od tego istotną rolę w zakupie ubezpieczeń będą odgrywać pośrednicy ubezpieczeniowi, którzy obecni są również w internecie, m.in. za sprawą porównywarek.

Allianz uruchomi na Facebooku bota (program internetowy), który za pośrednictwem czatu Messenger pozwoli kierowcom na szybki zakup polisy komunikacyjnej – dowiedziała się „Rzeczpospolita". W zeszłym miesiącu ubezpieczyciel zaczął sprzedawać tą drogą polisy turystyczne.

Po sprzedaży ubezpieczeń przez aplikacje mobilne, w bankomatach i polisomacie przyszła kolej na serwisy społecznościowe. Zakup polisy komunikacyjnej przez Facebooka możliwy będzie dzięki zeskanowaniu kodu z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze