Leasing idzie po kolejny rekord

aktualizacja: 11.01.2017, 20:46

Wartość rynku leasingu może w tym roku wzrosnąć o 10 proc. Oznacza to, że branża piąty rok z rzędu poprawi swój wynik.

Po bardzo udanym ubiegłym roku i wzroście sprzedaży o niemal 20 proc. przedsiębiorstwa leasingowe mają apetyt na kontynuację rozwoju biznesu. Pomóc ma im głównie wzrost inwestycji prywatnych i publicznych. Według PKO Leasing, branża leasingowa urośnie w 2017 r. o 10 proc., co oznacza, że piąty rok z rzędu podbije rekord wartości sprzedaży.

Jak podkreśla Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Polskiego Leasingu, istnieje duża zależność między sytuacją w głównych sektorach gospodarki a rozwojem branży leasingowej. Działające w niej przedsiębiorstwa wiążą dużą nadzieję z pieniędzmi z nowej perspektywy unijnej, które powinny przełożyć się na wzrost inwestycji finansowanych przy udziale leasingu. Nadchodzącą poprawę koniunktury gospodarczej potwierdza wskaźnik PMI, który w grudniu sięgnął 54,3 pkt i był na najwyższym poziomie w całym minionym roku.

Zdaniem Elżbiety Anders, członka zarządu PKO Leasing, głównym motorem rozwoju sektora pozostanie leasing pojazdów, zarówno lekkich, jak i transportu ciężkiego. – W ubiegłym roku zdominowały one strukturę przedmiotową sprzedaży w branży i podobny scenariusz przewidujemy na rok bieżący. Rozpoczęcie finansowania projektów z nowej perspektywy unijnej powinno pozwolić również na powrót na wzrostową ścieżkę leasingu maszyn i urządzeń, który w 2016 r. odnotował niższą dynamikę niż w poprzednich okresach – uważa Elżbieta Anders.

Bój o coraz mniejszych

Jakub Kizielewicz, prezes Prime Car Management, uważa że obecna sytuacja rynkowa sprzyja działalności jego leasingowo-faktoringowej firmy. Skupia się na nowych produktach. Nie tylko on. – Kończymy dwuletnią budowę autorskiej aplikacji do obsługi całości procesów sprzedażowych i operacyjnych – mówi Tomasz Boduszek, prezes Pragma Inkaso, obecnej zarówno w branży leasingowej, jak i faktoringowej.

I Boduszek, i Kizielewicz zgodnie podkreślają, że rynek leasingu rozwija się bardzo dynamicznie, a ich firmy są gotowe do dalszego rozwoju.

Zdaniem Kizielewicza największy potencjał dla rozwoju biznesu leasingowego drzemie w małych i średnich firmach oraz konsumentach. Właśnie dzięki małym firmom osiągnęła wysoką dynamikę w 2016 r. Oferuje im produkty dotąd zarezerwowane dla największych przedsiębiorstw.

Jednak zwrot w kierunku coraz mniejszych podmiotów nie wszystkim wychodzi na dobre. – Branża notuje nieprzerwany od lat wzrost obrotów. Często jednak zwyżki te wiążą się ze spadkiem rentowności – zauważa Boduszek.

Podobnie bywa w branży faktoringowej. – Gdy duże przedsiębiorstwa zaczynają chętniej świadczyć usługi dla coraz mniejszych klientów, zazwyczaj kończy się to brakiem zadowolenia ze współpracy po obu stronach – mówi Boduszek. – Klient wprawdzie otrzymuje niską cenę, ale w tak ustandaryzowanej transakcji, że nie jest w stanie w pełni korzystać z przyznanego limitu i nie gwarantuje mu ona przewidywalności finansowania. Faktor z kolei bywa rozczarowany zarówno pracochłonnością obsługi takiej transakcji, jak i podwyższonym ryzykiem, do którego nie jest przyzwyczajony.

Według naszych rozmówców nowy rok będzie dobry dla faktorów i leasingodawców. – Niepewność w sektorze bankowym, a co za tym idzie bardziej restrykcyjna polityka kredytowa, zawsze skłania do poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania – twierdzi Michał Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Boduszek dodaje, że obie branże mają spory apetyt na wzrost. – Chcemy się rozwijać zarówno wykorzystując dotychczasowe produkty i kanały dystrybucji, jak i o nowe kierunki. Chcemy zwiększyć sprzedaż tzw. mikrofaktoringu (dla małych firm – red.) z limitami na poziomie kilku czy kilkunastu tysięcy złotych. Planujemy również szerzej oferować klientom faktoring pełny, z przejęciem ryzyka – mówi Boduszek.

Problemy sektora

Rozwojowi obu branż sprzyjałaby poprawa dostępu do informacji o dłużnikach. – Każda firma powinna wiedzieć, czy jej kontrahent uczciwie rozlicza się ze swoich zobowiązań wobec fiskusa – mówi Kinkiel.

Innym problemem są duże zaległości w sądach oraz przewlekłość postępowań. – Często, gdy wyrok zdąży się uprawomocnić, dłużnika i jego firmy już dawno nie ma – żali się Kinkiel.

Boduszek jednak nie traci optymizmu: – Nasi klienci chcą się rozwijać, potrzebują do tego finansowania, a ze strony banków odczuwalne jest „schłodzenie" finansowania dla małych klientów biznesowych – mówi.

Opinie

Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Polskiego Leasingu

Branża leasingowa skończyła rok z dobrym wynikiem. Mam nadzieję, że w 2017 r. będziemy obserwować wzrost inwestycji prywatnych i publicznych, co wpłynie na szybszy rozwój gospodarczy kraju. Istnieje duża zależność pomiędzy trendami obserwowanymi w głównych sektorach polskiej gospodarki (sektor przemysłowy, budowlany, transportowy czy handlowy) a rozwojem branży leasingowej. W tym roku i kolejnych równie istotna dla branży leasingowej, jak i dla wszystkich przedsiębiorców czy samorządów, będzie stabilizacja otoczenia prawno-podatkowego. Firmy czekają też na pieniądze z nowej perspektywy unijnej na lata 2014–2020. One także przyczynią się do wzrostu inwestycji finansowanych przy udziale firm leasingowych.

Elżbieta Anders, członek zarządu PKO Leasing

Rynek leasingu w bieżącym roku pozostanie na zapoczątkowanej w 2013 r. dwucyfrowej ścieżce wzrostu. Wzrost będzie wspierany przez rozpędzającą się gospodarkę, między innymi przez rosnący PKB i wysoki poziom inwestycji w przedsiębiorstwach. Dodatkowym wspierającym czynnikiem będzie powrót inflacji oraz malejące bezrobocie. Za poprawą koniunktury przemawia również wskaźnik koniunktury PMI, który w listopadzie i grudniu wskazał na znaczącą poprawę prognoz rozwoju przez polskich przedsiębiorców.

Prognozy PKO Leasing wskazują, że dynamika rynku leasingu w 2017 r. powinna oscylować w okolicach 10 proc. i tym samym będzie to piąty rok z rzędu z rekordową wartością sprzedaży.

Oferta także dla Kowalskiego

Sektor leasingowy w tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie opierał się na autach osobowych i ciężarowych – uważają eksperci. Firmy leasingowe chętniej otwierają się z ofertą na mniejsze spółki, a nawet konsumentów, którym oferują specjalne abonamenty.

Branża kusi klientów usługą dostosowaną do potrzeb, prostymi procedurami oraz atrakcyjnymi warunkami kredytowania.

W ostatnim czasie szerokim echem odbiło się wprowadzenie przez jeden z banków oferty leasingu uzależnionego od przebiegu pojazdu. Rata leasingowa jest sumą liczby pokonanych kilometrów, przemnożonych przez stawkę za kilometr, plus niewielka część stała.

Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE