Pani O. zażądała od jednej z łódzkich restauracji odszkodowania za płaszcz zalany stearyną z przewróconego świecznika, który stał na schodach restauracji. Restaurator nie uznał swojej odpowiedzialności, twierdząc, że jego działanie nie nosiło cech bezprawności i nie miało charakteru zawinionego. Podnosił, że kobieta przyczyniła się do powstania szkody, bo pozostawiła płaszcz na oparciu krzesła, tj. w miejscu do tego nieprzeznaczonym, jeśli chodzi o organizację przechowywania odzieży wierzchniej gości restauracji.
Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi uznał roszczenie za słuszne i zasądził od restauracji 773 zł odszkodowania. Sąd ustalił, że świecznik, którego przewrócenie spowodowało uszkodzenie płaszcza powódki, znajdował się w ciągu komunikacyjnym restauracji, przy barierce oddzielającej schody od stolika. Jako element wyposażenia wnętrza lokalu znajdował się w przestrzeni powszechnie dostępnej dla gości restauracji.
Sąd podkreślił, że restaurator, prowadząc działalność gospodarczą polegającą na dostarczaniu usług szerokiemu, nieokreślonemu kręgowi osób, jest odpowiedzialny za zorganizowanie przestrzeni lokalu w taki sposób, aby możliwe było bezpieczne z niego korzystanie. Dotyczy to w szczególności miejsc, które zostały udostępnione gościom do swobodnego przemieszczania się. Ciągi komunikacyjne w lokalu gastronomicznym powinny zatem być wolne od jakichkolwiek przeszkód bądź elementów, z którymi kontakt, choćby tylko przypadkowy – jak w tej sprawie – mógłby zagrażać mieniu i zdrowiu osób przebywających w restauracji.
Lokal należący do pozwanego przedsiębiorcy tych standardów nie spełniał. A szkoda, jaką poniosła kobieta, była następstwem zdarzeń od niej niezależnych, jej zachowanie nie miało zaś żadnego związku przyczynowego z przewróceniem się świecznika.
Sąd podniósł też, że nie można winić poszkodowanej za to, że nie skorzystała z możliwości powieszenia płaszcza na wieszaku znajdującym się na sali restauracyjnej. W lokalu nie było szatni, w której klient mógłby pozostawić odzież wierzchnią pod pieczą pracownika pozwanego, korzystanie zaś z ogólnie dostępnych wieszaków na ubrania w sali restauracyjnej zostało pozostawione do decyzji poszczególnych klientów.