Jednym z problemów, z którymi musi mierzyć się Amazon jest kwestia dostarczania paczek do klientów. Kłopoty z tym są różne – od kradzieży paczek, po ograniczenia związane z wygodą klienta. Jednym ze stosowanych rozwiązań są znane w Polsce paczkomaty, które gigant e-handlu ustawia w różnych punktach miast i kampusów uniwersyteckich, ale ich skuteczność ograniczona jest właśnie wygodą klientów, którym nie zawsze się chce przebyć kilka przecznic, by odebrać paczkę. Przez co Amazon traci klientów.

Z drugiej strony, problemy mają też właściciele kompleksów mieszkalnych, którzy w USA zajmują się segregacją przychodzących do ich nieruchomości przesyłek. Od kilku lat rośnie liczba paczek, które przychodzą do ich lokatorów, przez co muszą zatrudniać dodatkowych ludzi do obsługi. Rozwiązaniem sytuacji zarówno dla nich, jak i dla Amazona są właśnie paczkomaty.

W ten sposób powstał pomysł Amazon Hub, czyli ustawiania paczkomatów giganta w kompleksach mieszkalnych. Zalety dla Amazona są oczywiste – jego logo widoczne na urządzeniu oraz jednorazowy wpływ od właścicieli nieruchomości. Ale właściciele nieruchomości też zyskują, gdyż poza jednorazową opłatą (od 10 do 20 tys. dolarów) nie ponoszą dodatkowych kosztów, a zmniejsza się im kłopot z segregowaniem przesyłek. Zalety mogą także dostrzec konkurenci Amazona, bo urządzenia mają być dostępne dla wszystkich dostawców, choć szczegółowe zasady udostępniania ich nie są znane. Analogiczne systemy konkurentów Amazona są droższe, więc entuzjazm właścicieli nieruchomości jest zrozumiały.

Właściciele kompleksów mieszkalnych, cytowani przez Wall Street Journal, deklarują, że nie zamierzają obciążać swoich lokatorów dodatkową opłatą za obecność paczkomatów. Ich dostępność ma być dodatkowym udogodnieniem (czy usługą) mającą poprawić komfort mieszkańców. Co zapewne w przyszłości przełoży się na cenę najmu...

Amazon już podpisał umowy z właścicielami nieruchomości obejmującymi 850 tysięcy mieszkań w całych Stanach. Większość urządzeń prawdopodobnie uda mu się umieścić jeszcze przed świątecznym szczytem dostaw. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu Amazon będzie miał łatwiejszy dostęp do przeszło miliona klientów.