Hyperloop będzie działał już za cztery lata?

Wizja uruchomienia w pełni sprawnej kolei hyperloop zbliża się wielkimi krokami. Dyrektor Hyperloop One zapowiedział jej otwarcie w 2021 r.

Aktualizacja: 20.09.2017 19:13 Publikacja: 20.09.2017 18:43

Hyperloop będzie działał już za cztery lata?

Foto: Fotolia

Hyperloop One ogłosił 10 zwycięskich tras w ramach konkursu Global Challenge. Mogą one liczyć na wsparcie organizatora podczas budowy.

– Hyperloop One zapewni zwycięskim drużynom znaczne zasoby biznesowe i techniczne oraz będzie z nimi ściśle współpracować w celu określenia ekonomicznej opłacalności – napisano w oświadczeniu.

4 spośród zwycięskich tras znajdują się w USA (Chicago-Columbus-Pittsburgh, Dallas-Laredo-Houston, Cheyenne-Denver-Pueblo i Miami-Orlando), 1 w Kanadzie (Toronto-Montreal), 1 w Meksyku (Mexico City-Guadalajara), 2 w Indiach (Bengaluru-Ćennaj i Mumbaj-Ćennaj), a 2 na Wyspach Brytyjskich (Edynburg-Londyn i Glasgow-Liverpool). Niestety, do finału nie zakwalifikowała się drużyna z Polski, która proponowała trasę Wrocław-Łódź-Warszawa.

– Wyniki konkursu przekroczyły nasze oczekiwania – powiedział dyrektor Hyperloop One Rob Lloyd. – Jesteśmy także podekscytowani współpracą z Departamentem Transportu Kolorado i firmą AECOM. Ta bezprecedensowa współpraca sektorów publicznego i prywatnego dowodzi, jak szybko hyperloop może stać się rzeczywistością. Badania prowadzą nas w kierunku uruchomienia trzech pełnowymiarowych systemów w 2021 r.

Wypowiedź dyrektora oznacza największe szanse dla budowy trasy Cheyenne-Denver-Pueblo w stanach Kolorado i Wyoming. Do trwającego od 2015 r. konkursu zgłosiło się aż 2,6 tys. drużyn z całego świata, w tym Hyper Poland, której członkowie dotarli aż do półfinału.

– Zaproponowana przez nas trasa hyperloopa w Polsce w styczniu 2017 roku została uznana za obszar zainteresowania – powiedzieli twórcy. Propozycja odpadła w ostatnim etapie konkursu. Należy jednak pamiętać, że Hyperloop One jest tylko jedną firmą i nie ma monopolu na ideę kapsuł poruszających się w próżniowym tunelu. Na facebookowym profilu Hyper Poland wprost napisano: „Serdecznie gratulujemy zespołowi HYPED z Edynburga. Niemniej trasa #Warszawa-#Łódź-#Wrocław jest nadal dla nas obszarem zainteresowania i prowadzimy nad nią bieżące prace."

Co więcej sam finał Global Challenge nie oznacza jeszcze, że sam Elon Musk sfinansuje budowę tras. Drużyny inżynierów w dalszym ciągu muszą szukać źródeł finansowania w budżetach swoich państw i u prywatnych inwestorów.

– Zwycięstwo w takim konkursie nie gwarantuje żadnych konkretów, co najwyżej wzrost zainteresowania budową hyperloopa w kraju, potencjalne inwestycje i spojrzenie na Polskę jako na kraj innowacyjny – wyjaśnił na początku roku Krzysztof Tabiszewski, koordynator zespołu Hyper Poland.

Droga jest daleka – pierwsze bezzałogowe testy w skali 1:1 odbędą się prawdopodobnie pod koniec tego roku na torze budowanym obecnie w Nevadzie. Jeśli pójdą pomyślnie i projekt zostanie dopracowany, hyperloop czeka długi proces certyfikacji.

Hyperloop One ogłosił 10 zwycięskich tras w ramach konkursu Global Challenge. Mogą one liczyć na wsparcie organizatora podczas budowy.

– Hyperloop One zapewni zwycięskim drużynom znaczne zasoby biznesowe i techniczne oraz będzie z nimi ściśle współpracować w celu określenia ekonomicznej opłacalności – napisano w oświadczeniu.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi