Miliardy na nowe tramwaje i torowiska

Unijne wsparcie na rozwój komunikacji będzie w perspektywie 2014–2020 przeszło dwukrotnie większe niż w latach 2007–2013.

Aktualizacja: 01.09.2016 06:11 Publikacja: 31.08.2016 19:40

Miliardy na nowe tramwaje i torowiska

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski

W dużych miastach ruszają przetargi na modernizację komunikacji tramwajowej. Z 13 mld zł, jakie w nowej unijnej perspektywie finansowej przewidziano na niskoemisyjny transport zbiorowy, inwestycje tramwajowe mają zgarnąć największą część dotacji.

Pieniądze będą przeznaczone na zakup ok. 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Ekologicznie z humusem

Według Tines Capital Group, holdingu działającego w sektorze infrastruktury szynowej i budownictwa, w najbliższych miesiącach Gdańsk, Wrocław i Kraków mają ogłosić przetargi na modernizację i budowę nowych torowisk, warte łącznie blisko miliard złotych. Do dużych inwestycji przygotowują się również Tramwaje Śląskie, gdzie przygotowywana jest dokumentacja projektów na 885 mln zł. Łódź ma wydać na usprawnienie komunikacji tramwajowej 635 mln zł. Z kolei w Bydgoszczy opracowywana jest dokumentacja przedsięwzięć za 275 mln zł. Tines szacuje, że już na przełomie 2016 i 2017 roku wartość zamawianych robót może przekroczyć 2 mld zł.

Ruszają także przetargi na nowy tabor. Postępowanie uruchomił już Kraków, który chce kupić 50 tramwajów. Zamówienie na 123 pojazdy powinna niedługo ogłosić Warszawa, a pod koniec roku nowe tramwaje ma zamawiać Olsztyn. Samorządy chcą przy tym wykorzystywać technologiczne i proekologiczne nowości pojawiające się w innych krajach. Przykładowo w Krakowie mają pojawić się pojazdy, które będą mogły przejechać 3 kilometry bez zasilania z trakcji. Coraz więcej miast planuje zwiększanie liczby zielonych torowisk, pokrywanych warstwą humusu porośniętego trawą.

Skorzystają polscy producenci

Tegoroczne nakłady na infrastrukturę tramwajową nie będą jeszcze tak imponujące jak w kolejnych latach. W 14 miastach oraz w GOP zaplanowano wydatki na poziomie 420 mln zł. – Trwa okres przejściowy pomiędzy projektami ze starej i nowej perspektywy, w związku z tym wykonawcy realizują obecnie głównie zlecenia dotyczące naprawy i modernizacji starych torowisk – mówi Tomasz Szuba, prezes Tines Capital Group. Obecny rok jest także słaby pod względem zakupów nowego taboru. Natomiast tramwaje kupowane w ramach nowej perspektywy zaczną pojawiać się w miastach dopiero pod koniec 2017 roku.

Według Karola Wacha ze specjalistycznego portalu InfoTram konkurencja o wsparcie inwestycji w komunikacji tramwajowej będzie wyjątkowo duża z uwagi na ostatnią perspektywę, w której będzie można otrzymać unijną pomoc. – Mniejsze miasta, które nie załapią się na dotacje, a ich tabor jest stary, będą mieć problem z jego utrzymaniem. W przypadku braku pieniędzy samorządy mogą być nawet zmuszone do likwidacji linii – mówi Wach.

Na unijnych dopłatach do komunikacji tramwajowej będą korzystali polscy producenci. Liderem rynku jest Pesa, ale o kontrakty walczy także Solaris. W grupie producentów jest także poznańska firma Modertrans, znana z odnawiania składów. Na inwestycjach zyskają także wykonawcy linii, firmy projektowe, dostawcy systemów informatycznych czy biletomatów.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, dla rozwijania komunikacji tramwajowej potrzeba jeszcze koordynacji rozkładów jazdy i sygnalizacji świetlnej. – Ideałem byłoby, gdyby tramwaj nie musiał stać na czerwonym świetle – twierdzi Furgalski.

W dużych miastach ruszają przetargi na modernizację komunikacji tramwajowej. Z 13 mld zł, jakie w nowej unijnej perspektywie finansowej przewidziano na niskoemisyjny transport zbiorowy, inwestycje tramwajowe mają zgarnąć największą część dotacji.

Pieniądze będą przeznaczone na zakup ok. 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie