W dużych miastach ruszają przetargi na modernizację komunikacji tramwajowej. Z 13 mld zł, jakie w nowej unijnej perspektywie finansowej przewidziano na niskoemisyjny transport zbiorowy, inwestycje tramwajowe mają zgarnąć największą część dotacji.
Pieniądze będą przeznaczone na zakup ok. 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.
Ekologicznie z humusem
Według Tines Capital Group, holdingu działającego w sektorze infrastruktury szynowej i budownictwa, w najbliższych miesiącach Gdańsk, Wrocław i Kraków mają ogłosić przetargi na modernizację i budowę nowych torowisk, warte łącznie blisko miliard złotych. Do dużych inwestycji przygotowują się również Tramwaje Śląskie, gdzie przygotowywana jest dokumentacja projektów na 885 mln zł. Łódź ma wydać na usprawnienie komunikacji tramwajowej 635 mln zł. Z kolei w Bydgoszczy opracowywana jest dokumentacja przedsięwzięć za 275 mln zł. Tines szacuje, że już na przełomie 2016 i 2017 roku wartość zamawianych robót może przekroczyć 2 mld zł.
Ruszają także przetargi na nowy tabor. Postępowanie uruchomił już Kraków, który chce kupić 50 tramwajów. Zamówienie na 123 pojazdy powinna niedługo ogłosić Warszawa, a pod koniec roku nowe tramwaje ma zamawiać Olsztyn. Samorządy chcą przy tym wykorzystywać technologiczne i proekologiczne nowości pojawiające się w innych krajach. Przykładowo w Krakowie mają pojawić się pojazdy, które będą mogły przejechać 3 kilometry bez zasilania z trakcji. Coraz więcej miast planuje zwiększanie liczby zielonych torowisk, pokrywanych warstwą humusu porośniętego trawą.
Skorzystają polscy producenci
Tegoroczne nakłady na infrastrukturę tramwajową nie będą jeszcze tak imponujące jak w kolejnych latach. W 14 miastach oraz w GOP zaplanowano wydatki na poziomie 420 mln zł. – Trwa okres przejściowy pomiędzy projektami ze starej i nowej perspektywy, w związku z tym wykonawcy realizują obecnie głównie zlecenia dotyczące naprawy i modernizacji starych torowisk – mówi Tomasz Szuba, prezes Tines Capital Group. Obecny rok jest także słaby pod względem zakupów nowego taboru. Natomiast tramwaje kupowane w ramach nowej perspektywy zaczną pojawiać się w miastach dopiero pod koniec 2017 roku.