Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Transport

Kolej rusza z przebudowš linii na Mazowszu

Fotorzepa, Robert Wójcik Robert Wójcik
Kolej szykuje się do modernizacji torów na trasie pomiędzy Tłuszczem a Ostrołękš. Jeszcze w tym roku zarzšdzajšca infrastrukturš spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) wyremontuje odcinek linii nr 29 łšczšcych stacje Przetycz i Pasieki. Efektem prac ma być zwiększenie prędkoœci przejeżdżajšcych trasš pocišgów, a w rezultacie skrócenie czasu podróży.

Roboty na odcinku o długoœci 10 kilometrów rozpocznš się jeszcze w marcu. PLK wymieni szyny, podkłady oraz rozjazd. Tor zostanie kompleksowo sprawdzony i wyregulowany. Prace remontowe obejmš także wymianę nawierzchni na przejeŸdzie kolejowo-drogowym w Starym Bosewie, położonym na drodze powiatowej pomiędzy Długosiodłem a Prabutami.

Kolej zakłada, że po modernizacji prędkoœć pocišgów na trasie zwiększy się z obecnych 50 kilometrów na godzinę do 80 kilometrów na godzinę. Na czas prowadzonych prac pomiędzy 18 kwietnia a 20 maja odcinek Przetycz – Pasieki zostanie wyłšczony z ruchu. Zostanie tam wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.

W kolejnych latach Polskie Linie Kolejowe planujš remont kolejnych tras: z Ostrołęki do stacji Chorzele oraz do Łap. To drugie zadanie będzie istotne  dla utrzymania ruchu na trasie Warszawa – Białystok, czyli Rail Baltica. Odcinek stanie się bowiem objazdem dla składów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji odcinka od Czyżewa do Białegostoku. Ten ostatni ma być modernizowany przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej: PLK złożyła wniosek o wsparcie przedsięwzięcia w ramach programu „Łšczšc Europę" (Connecting Europe Facility – CEF).

Linia kolejowa E75 Rail Baltica należy do sieci europejskich korytarzy transportowych. Jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, które łšczš Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię. Dwa lata temu Parlament Europejski przyjšł dokument wyznaczajšcy kształt sieci: okreœla on najważniejsze szlaki komunikacyjne, których budowa jest niezbędna do sprawnego transportowania osób i towarów na całym obszarze UE. Na terenie Polski leżš dwa korytarze – bałtycko-adriatycki oraz Morze Północne-Bałtyk. W ramach tego drugiego Rail Baltica, czyli linia kolejowa łšczšca północno-wschodniš Polskę, Kowno, Rygę i Tallin, jest najważniejszym projektem. Ma on bardzo duże znaczenie polityczne i strategiczne, ponieważ będzie stanowić jedyne połšczenie kolejowe krajów bałtyckich z Polskš i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL