Polskie stocznie będą się dalej konsolidować

Możemy być dostawcą jednostek pływających i konstrukcji np. do rewitalizacji żeglugi śródlądowej, rozbudowy portów, budowy terminali chemicznych czy morskich farm wiatrowych – mówi członek zarządu MS TFI Konrad Konefał.

Aktualizacja: 04.09.2017 19:31 Publikacja: 04.09.2017 19:14

Polskie stocznie będą się dalej konsolidować

Foto: materiały prasowe

Rz: Grupa Mars w tym roku już po raz kolejny pojawi się na Baltexpo. Czym jest dla was udział w tych targach?

Konrad Konefał: Baltexpo należy do największych i najbardziej prestiżowych targów poświęconych gospodarce morskiej w Europie. Po raz kolejny zdecydowaliśmy się na udział, bo jest to wydarzenie, na którym spotykają się przedstawiciele wszystkich gałęzi gospodarki morskiej. W tym roku reprezentacja naszej grupy jest silniejsza, ponieważ dołączył do nas Szczeciński Park Przemysłowy. Z perspektywy grupy Mars Shipyards & Offshore, obecność w takim miejscu jest okazją do spotkań z klientami – zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi. Okazją do wymiany pomysłów i doświadczeń. Na targach obecni są także przedstawiciele organów administracji rządowej, samorządów oraz uczelni i instytutów naukowo-badawczych.

Co z tematyki targów interesuje Grupę Mars?

Istotny jest fakt, że tematyka targów jest bardzo rozległa. Obejmuje różnorodne zagadnienia, począwszy od przemysłu okrętowego i offshore, przez kwestie dotyczące infrastruktury portowej, transportu i logistyki, żeglugi, bezpieczeństwa, aż po tematy związane z ochroną środowiska oraz mediami, prawem i polityką. Z naszego punktu widzenia właśnie tak bogaty zakres tematyczny wpływa na popularność i rangę targów Baltexpo. Będąc częścią przemysłu stoczniowego i offshore, uważnie obserwujemy także inne sektory gospodarki morskiej. Wszystkie one nawzajem wpływają na swój kształt i na naszą pozycję na rynku. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do odwiedzenia stoika grupy MARS (5.02–5.10) w hali targowej Amber Expo w Gdańsku w dniach 11–13 września. Zaprezentujemy na nim nasze najciekawsze realizacje w różnych segmentach gospodarki morskiej, a także przedstawimy nasze możliwości produkcyjne.

Wspomniał pan o powiększeniu grupy Mars o Szczeciński Park Przemysłowy. Trwa także proces włączenia Stoczni Marynarki Wojennej do grupy aktywów PGZ. Co zdecydowało o pogłębieniu konsolidacji?

Działamy według zasad, których oczekuje rynek. Na całym świecie możemy znaleźć przykłady dużych grup stoczniowych, które właśnie dzięki konsolidacji przetrwały najtrudniejsze czasy na rynku i silną konkurencję. Co więcej, osiągnęły pozycję narodowych czempionów. Stocznie najlepiej poradziły sobie tam, gdzie mieliśmy do czynienia przynajmniej z częściową konsolidacją. Zarówno w Europie Zachodniej, jak i na Dalekim Wschodzie procesy konsolidacyjne prowadzone są według podobnych założeń. Kluczowy jest chociażby fakt, że małego podmiotu nie stać na prowadzenie kosztownych prac naukowo-badawczych pozwalających stworzyć nowe produkty czy technologie, które następnie mogą stać się przedmiotem najbardziej rentownych kontraktów. W mojej opinii procesy konsolidacyjne będą w dalszym ciągu postępować w przemyśle stoczniowym. Zjawiska takie jak globalizacja czy nowe podejście do polityki np. w zakresie ochrony środowiska lub wydatków na badania i rozwój sprawiają, że konsolidacja rynku wydaje się niezbędna. Dotyczy to zarówno rynku międzynarodowego, jak i lokalnego.

Co wam daje nabycie Szczecińskiego Parku Przemysłowego?

Dostęp do kluczowych aktywów stoczniowych w Szczecinie, bez których nie byłaby możliwa budowa dużych jednostek przez nasze stocznie.

Jakie są plany grupy Mars na najbliższe miesiące?

W ostatnim czasie rozpoczęliśmy kilka dużych projektów. Jednym z flagowych przedsięwzięć jest budowa promu B 145-I/01 dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ważnym projektem, do którego przygotowujemy się od dłuższego czasu, jest udział w programie zwalczania zagrożeń na morzu. Nasze stocznie regularnie współpracują z Marynarką Wojenną, remontując i modernizując okręty, a w ostatnim czasie Stocznia Nauta podpisała kontrakt na budowę okrętu rozpoznawczego dla szwedzkiej marynarki wojennej. Realizacja tego zamówienia przyczyni się do podniesienia kwalifikacji Nauty w realizacji kontraktów wojskowych zarówno pod kątem wymagań technicznych, jak i wymogów proceduralnych.

Jakie perspektywy dla rozwoju grupy niesie popyt na konwersje i przebudowy statków, wynikający z zaostrzenia przepisów środowiskowych?

W zaostrzających się wymogach środowiskowych widzimy szansę dla naszych stoczni na nowe zlecenia. Armatorzy, którzy muszą dostosować statki do nowych wymogów, są dla nas naturalnymi klientami. Konkretnym przykładem może być tu kontrakt MSR Gryfii na instalację systemów oczyszczania wód balastowych na statkach KESS. Biorąc pod uwagę zakres usług, które znajdują się w naszej ofercie i w których mamy duże doświadczenie, widzimy dla siebie duże możliwości także w planach związanych z realizacją programów o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Mamy wszelkie predyspozycje, by być dostawcą różnego rodzaju jednostek pływających i konstrukcji potrzebnych np. do rewitalizacji żeglugi śródlądowej, rozbudowy portów, budowy terminali chemicznych czy budowy morskich farm wiatrowych.

Partnerem materiału jest Zarząd Targów Warszawskich S.A., organizator Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017

Rz: Grupa Mars w tym roku już po raz kolejny pojawi się na Baltexpo. Czym jest dla was udział w tych targach?

Konrad Konefał: Baltexpo należy do największych i najbardziej prestiżowych targów poświęconych gospodarce morskiej w Europie. Po raz kolejny zdecydowaliśmy się na udział, bo jest to wydarzenie, na którym spotykają się przedstawiciele wszystkich gałęzi gospodarki morskiej. W tym roku reprezentacja naszej grupy jest silniejsza, ponieważ dołączył do nas Szczeciński Park Przemysłowy. Z perspektywy grupy Mars Shipyards & Offshore, obecność w takim miejscu jest okazją do spotkań z klientami – zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi. Okazją do wymiany pomysłów i doświadczeń. Na targach obecni są także przedstawiciele organów administracji rządowej, samorządów oraz uczelni i instytutów naukowo-badawczych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi