Ten rok przyniesie kolejne rekordy w polskich portach. Rosną przeładunki, a realizowane projekty dla obsługi coraz większych statków mają się przekładać na dalszy wzrost obrotów towarowych w przyszłości. To dobry sygnał dla gospodarki: porty jako okna na świat nie tylko zwiększają wymianę handlową, ale też tworzą nowe miejsca pracy, stymulują rozwój transportu, przyciągają inwestycje. – Na przykładzie Rotterdamu lub Hamburga widać, jak duże znaczenie ma wzrost roli portów dla rozwoju gospodarczego Holandii czy Niemiec. Nie ma powodu, aby w Polsce miało być inaczej – uważa Paweł Tynel, partner w globalnej firmie doradczej EY.
Kontenery i drobnica
Przez port w Gdańsku od stycznia do lipca przeszło 18,6 mln ton towarów. To o 3,6 proc. więcej niż rok temu. W czerwcu przeładunki przekroczyły 3,6 mln ton, co daje najlepszy miesięczny wynik w historii portu, mającego 13-procentowy udział (w 2016 r.) w obsłudze ładunków polskiego handlu zagranicznego. Według Łukasza Greinke, prezesa portu, na tegoroczny rekord zapracowały m.in. przeładunki kontenerów, drobnicy i paliw. – Ten trend utrzyma się do końca roku, a najprawdopodobniej również w następnych latach – zakłada Greinke.
Przez port przechodzi m.in. więcej wyrobów stalowych i samochodów. Tych ostatnich przybyło dzięki kontraktom na dystrybucję aut Hyundaia i Nissana. Przez trzy lata z Gdańska wysyłanych będzie po ok. 50 tys. hyundaiów z fabryki w Czechach. Z kolei od kwietnia port przyjmuje nissany z Japonii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, przeznaczone na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
W zespole portowym Szczecin-Świnoujście tegoroczne przeładunki wzrosły o 7 proc., do 12,5 mln ton. To zasługa rudy (dzięki zwiększonej produkcji stali w Polsce i Czechach) oraz ropy (wzrost o 90 proc., do prawie 1,8 mln ton), a także kontenerów i drobnicy.
Według prognoz zarządu portu druga połowa roku przyniesie dalsze zwyżki obrotów. – Spółka przewiduje, że ten rok zamknie wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów – mówi Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.