Specjaliści z trójmiejskiej spółki Wuprohyd na zlecenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opracowują obecnie studium wykonalności dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Dokument ma być gotowy do końca br. Nad częścią morską przedsięwzięcia pracują eksperci ze szczecińskiej Akademii Morskiej.
Terminal kontenerowy będzie drugim portem zewnętrznym położonym na wschód od istniejącego gazoportu – powiedział Gucma. Jak dodał, gotowe już są wszystkie parametry terminala; kształt, rozmiary i głębokości.
"Docelowa roczna zdolność przeładunkowa terminala to 1,5 mln TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera - PAP). Rocznie przewidujemy 150 wejść kontenerowców oceanicznych długich na 400 metrów i 330 wejść tzw. feederów, czyli mniejszych kontenerowców długości 250 metrów. Terminal jest tak projektowany, żeby przy nabrzeżach jednocześnie mogły stać dwa kontenerowce oceaniczne i jeden feeder" – powiedział Gucma. Przewidziano w nim także miejsce dla barek kontenerowych.
Place składowe terminala będą położone na stworzonym półwyspie mniej więcej równoległym do istniejącego falochronu osłonowego gazoportu i w odległości około 600 metrów od niego – powiedział Gucma. Jak dodał, półwysep długi na 1,3 tys. metrów i szeroki na 600 metrów zostanie usypany z urobku z samego portu i podejścia do niego.
Obok półwyspu powstanie także czołowy falochron osłonowy, którego kształt jest obecnie profilowany.