Wszystko wskazuje, że po rekordowym dla rynku autobusowego 2016 roku, obecny rok okaże się znacznie lepszy. Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK, w sierpniu liczba rejestracji nowych autobusów zwiększyła się w porównaniu z podobnym miesiącem sprzed roku o prawie połowę, do 188 sztuk. W rezultacie był to najlepszy sierpień w ostatnich dziesięciu latach. Równie dobry wynik przyniosły dane skumulowane od początku roku. Pomiędzy styczniem a sierpniem przewoźnicy zakupili 1560 autobusów, o przeszło 17 proc. więcej (229 sztuk) niż rok wcześniej. Ponieważ miesiąc temu przewaga była niższa i wynosiła 169 sztuk, tegoroczny wzrost – jak twierdzą autorzy raportu – ma być wyjątkowo silny.
W tym roku istotne jest, że wysokie poziomy sprzedaży widać we wszystkich segmentach autobusowego rynku.
Małych najwięcej
Obecnie najwięcej rejestrowanych nowych pojazdów to autobusy typu mini, których do sierpnia sprzedano 725 sztuk. W 2016 r. także były liderami rynku. Kolejna grupa to autobusy miejskie z 432 rejestracjami. Jednak w tym segmencie tempo zakupów znacznie przyspieszy pod koniec roku, kiedy należy się spodziewać realizacji kontraktów zawartych przez samorządy. Jak dotąd, największe zamówienia zrealizowano od stycznia w Krakowie (97 autobusów), Sosnowcu (64), Grodzisku Mazowieckim (54) oraz w Częstochowie (40).
Wysoki popyt notuje także segment turystyczny, w którym przez 8 miesięcy zakupiono 358 autokarów. To więcej niż w całym roku ubiegłym. Motorem tego wzrostu jest dynamiczny rozwój turystyki przyjazdowej, w znacznym stopniu realizowanej przez polskie firmy poza Polską. Wolno, ale rośnie również sprzedaż autobusów międzymiastowych. 45 zarejestrowanych od stycznia pojazdów to co prawda niewiele, ale i tak o jedną czwartą więcej niż rok temu. Ta kategoria powoli wychodzi z głębokiego dołka, w którym znalazła się w 2009 roku, kiedy ustały zakupy przedsiębiorstw PKS. Teraz autobusy międzymiastowe kupują głównie firmy zajmujące się przewozami pracowniczymi, ale także przewoźnicy regionalni, inwestujący dla poprawienia konkurencyjności w nowocześniejszy tabor.
Mercedes liderem
Na polskim rynku dominują dwie marki. Liderem jest Mercedes-Benz, głównie dzięki autobusom mini z udziałem w tym segmencie na poziomie 73 proc. Drugie miejsce zajmuje Solaris, który podporządkował sobie rynek autobusów miejskich. Trzecia marka to Ford (także dzięki mini), a czwarta to Setra. Zwraca uwagę wysoka pozycja tej ostatniej marki: to najdroższe i najbardziej luksusowe pojazdy, liczące się przede wszystkim w segmencie autokarów turystycznych, w którym mają pozycję wicelidera.