Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Transport drogowy

Autostrada Kulczyka za droga. Będzie śledztwo

Fotorzepa, Grzegorz Zawisza
Będzie œledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia przez urzędników obowišzków przy podpisywaniu umów koncesyjnych na budowę autostrady A2 między Koninem a Œwieckiem, czyli tzw. autostrady Kulczyka – podała w poniedziałek Prokuratura Krajowa.

Pierwszy o œledztwie, które polecił wszczšć minister sprawiedliwoœci i prokurator generalny Zbigniew Ziobro, poinformował w niedzielę portal tvp.info.

Na poczštku tego roku spółka Autostrada Wielkopolska po raz kolejny podniosła opłaty za przejazd A2 między Koninem a Nowym Tomyœlem – do 60 zł za 150-kilometrowy odcinek, czyli 40 groszy za kilometr. Spółka tłumaczy to kosztami utrzymania drogi i koniecznoœciš spłaty zacišgniętych przez siebie kredytów. 

Rodzina Kulczyków jeszcze przez 20 lat będzie decydowała o opłatach za przejazd na A2.

– Opłaty za korzystanie z autostrady sš horrendalne. Stawki za przejazd odcinkiem z Konina do Nowego Tomyœla sš najwyższe w Europie - cytuje tvp.info anonimowa osobę znajšcš kulisy sprawy. Portal informuje też, że zachodzi podejrzenie, że przy podpisywaniu przez poprzednie rzšdy umów koncesyjnych nie zagwarantowano interesów państwa i samych Polaków. Spółka Autostrada Wielkopolska ma wolnš rękę w podnoszeniu opłat za przejazdy.

Prokuratura ma teraz zbadać okolicznoœci przyznania spółce Autostrada Wielkopolska koncesji na budowę dwóch kluczowych odcinków A2 i warunki umów. Sprawdzi też, jakš rolę odegrali przy tym reprezentujšcy poprzednie rzšdy ministrowie i podlegli im urzędnicy. Będzie ustalać, czy działali oni w celu osišgnięcia korzyœci majštkowej na rzecz spółki Autostrada Wielkopolska. Chodzi o przestępstwo z art. 231 par. 2 kodeksu karnego, które zagrożone jest karš od roku do 10 lat pozbawienia wolnoœci.   

Również w poniedziałek CBA zatrzymało byłego wiceministera skarbu w rzšdzie PO-PSL, Pawła T., wraz z 5 innymi osobami odpowiedzialnymi i bioršcych udział w procesie prywatyzacji CIECH-u. 

Spółka Autostrada Wielkopolska powstała w listopadzie 1992 roku z inicjatywy Jana Kulczyka i Andrzeja Patalasa, byłego szefa Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Poznaniu, który został prezesem nowej spółki. Porta przypomina, że Patalas odszedł z firmy na kilka lat. Z rzšdów SLD-PSL kierował państwowš Agencjš Budowy i Eksploatacji Autostrad. W tym czasie, w 1997 roku, Autostrada Wielkopolska dostała koncesję na budowę A2. W 2002 roku Patalas wrócił na stanowisko prezesa spółki.

Zgodnie z umowš z 1997 roku Autostrada Wielkopolska miała wybudować drogę od Œwiecka na granicy z Niemcami do Strykowa pod Łodziš w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego. Autostrada Wielkopolska dostała  też rzšdowe zlecenie na budowę kolejnego odcinka A2 – między Nowym Tomyœlem a Œwieckiem, a także koncesję na zarzšdzanie drogš. 

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL