Technologia LTE (ang. long term evolution) pozwalająca świadczyć operatorom komórkowym usługi mobilnego dostępu do internetu szybszego niż łącza stacjonarne starszego typu w Polsce kończy w tym roku 8 lat. To nie oznacza jednak końca inwestycji w tę technologię i jej następcę – LTE-Advanced. Komórkowe sieci nadal poprawiają parametry infrastruktury i wprowadzają nowe aplikacje. Mimo że „tuż za progiem" czeka na nie 5G.
40 proc. do zdobycia
Z Internetu LTE korzystać mogą niemal wszyscy mieszkańcy kraju. Trzy najstarsze telekomy: Orange, T-Mobile i Plus deklarują od 1,5 roku, że docierają z sygnałem LTE do prawie 100 proc. populacji. Młodszy Play – według stanu na koniec grudnia – miał w zasięgu 94 proc. mieszkańców Polski, a różnicę nadrabia umowami pozwalającymi użytkownikom korzystać z infrastruktury Orange i Plusa.
Wyniki coraz bliższe 100 proc. nie oznaczają, że z punktu widzenia operatorów potencjał LTE wyczerpał się i mogą spocząć na laurach. Nadal poprawy wymaga sygnał w budynkach i wzdłuż uczęszczanych arterii komunikacyjnych. Nadal też istnieje grupa użytkowników, którzy nie wymienili telefonów, co oznacza, że ich aparaty korzystają w najlepszym razie z sieci 3G i wymagać będą zmiany. Jak liczna jest to grupa? Branża szacuje, że w sumie telefonu z LTE nie ma dziś około 40 proc. klientów, przy czym około 30 proc. nie posiada smartfona: telefonu z ekranem dotykowym, który nie ma racji bytu bez internetu. Przekonanie tych dwóch grup użytkowników do zmiany przyzwyczajeń to nadal wyzwanie stojące przed rynkiem.
Grupa Cyfrowy Polsat, która jako pierwsza wprowadziła LTE, wierzy, że temu wyzwaniu sprosta. – Stały wzrost popularności smartfonów wraz ze wzrostem ich zaawansowania technologicznego będzie powodował rosnący popyt na pakiety mobilnej transmisji danych kupowane przez użytkowników naszej sieci, co z kolei powinno pozytywnie przekładać się na poziom ARPU (rachunku – red.) generowanego przez naszych klientów – przekonuje zarząd w sprawozdaniach finansowych. Odsetek użytkowników smartfonów w sieci Plus, należącej do Cyfrowego Polsatu wzrósł z 26 proc. na koniec 2012 roku do około 70 proc. na koniec roku ubiegłego.