Konkurencja na pakiety obniża wartość Orange

Choć Cyfrowy Polsat i Netia dopiero zaczynają budowę wspólnej oferty, już są postrzegane jako zagrożenie dla strategii Orange Polska.

Publikacja: 27.06.2018 21:00

Konkurencja na pakiety obniża wartość Orange

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

10 dni temu w 180 sklepach Cyfrowego Polsatu i Plusa pojawiły się światłowodowy internet i telewizja od Netii, która już formalnie jest częścią grupy Zygmunta Solorza. Od tego momentu kurs akcji Orange Polska, głównego konkurenta Cyfrowego Polsatu, stracił na wartości dwa razy więcej niż główny indeks warszawskiej giełdy WIG20 i utrzymuje się poniżej 5 zł. W środę akcja kosztowała 4,61 zł, po spadku o kolejny 1 proc., a wartość całej grupy to zaledwie 6,1 mld zł. Dla porównania Cyfrowy Polsat wyceniany jest na prawie 14,5 mld zł.

Powodem zachowania inwestorów może być ich przekonanie, że telekom stracił przewagę polegającą na możliwości budowy oferty obejmującej zarówno technologie stacjonarne, jak i komórkowe. Mogą się też obawiać wojny cenowej operatorów, wyniszczającej rynek.

Na razie nie wydaje się, aby od 18 czerwca konkurencja cenowa między nimi się nasiliła. Orange Polska reklamuje swój flagowy produkt – światłowód do domu – praktycznie od początku wprowadzenia z ceną 39,9 zł za miesiąc. Obecnie opłata taka obowiązuje przez pierwszy rok, a efektywna cena łącza w trakcie kontraktu rośnie do 55 zł.

Internet od Netii jest tańszy niż w Orange o około 10 zł (średnio miesięcznie kosztuje 44 zł), ale różnica ta nie pojawiła się w ostatnim czasie.

Zarówno Orange, jak i Cyfrowy Polsat realizują strategię operatora konwergentnego i sprzedają kilka usług w pakietach. I tutaj konsument może zobaczyć różnice na korzyść Cyfrowego Polsatu.

W programie smartDOM abonament za internet światłowodowy od Netii spada do 39,9 zł. Taką cenę można uzyskać w pakiecie z drugą usługą abonamentową, która w czerwcu zaczyna się od 20 zł miesięcznie za pakiet kanałów telewizyjnych.

Dla porównania, w programie Orange Love dwie usługi kosztują minimum 79,9 zł.

Dodatkowo, to, co zmieniło się w ofercie Netii na stałe, to prędkość łącza. W podstawowej wersji przyspieszyła ona do 100 Mb/s.

Choć połączoną ofertę grupy Cyfrowy Polsat widać także w Warszawie, to nie oznacza to, że w prosty sposób może zdobyć tu abonenta stacjonarnego internetu.

Netia koncentruje się na sprzedaży usługi we własnej sieci, a nie wszędzie nią dysponuje. Tam, gdzie jej nie ma, mogłaby użyć łączy Orange, ale nie zawsze jest to automat, jako że gigant w 76 gminach (w tym m.in. w Warszawie) został zwolniony z obowiązku dzielenia się infrastrukturą dostępu do internetu.

Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu, pytana, czy sprzedaż konwergentnej oferty idzie zgodnie z planem grupy, uniknęła odpowiedzi. Według niej jest jeszcze za wcześnie, by to ocenić. Karol Wieczorek, rzecznik Netii, nie ujawnia, ile zamówień na usługi Netii spływa z salonów Plusa i Cyfrowego Polsatu. Mówi, że oferta produktowa stopniowo jest rozwijana. W wybranych salonach pojawiają się demonstracyjne dekodery Netia Player, a lipiec przynieść ma nowe wakacyjne promocje.

Choć nieco czasu upłynie, zanim sprzedaż nowych pakietów Cyfrowego Polsatu i Netii nabierze tempa, Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK, nie ma wątpliwości, że słabość notowań Orange to efekt łącznego wpływu oferty Cyfrowego Polsatu i Netii, usług mobilnego internetu dla domu w Play i możliwych słabszych wyników sprzedaży usług w Orange.

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska, zapewnia nas jednak, że sprzedaży Orange Love idzie dobrze.

Segment z potencjałem

Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej z pakietów usług operatorów telekomunikacyjnych i płatnej telewizji korzysta około 18 proc. osób indywidualnych w Polsce. Ten segment rynku ma więc nadal spory potencjał wzrostu. Liczą na to operatorzy i tworzą specjalne programy rabatowe, zachęcające do zakupu większej liczby usług. Ponieważ umowy na poszczególne usługi kończą się często w różnych terminach, ich nabywcy rzadziej zmieniają dostawcę.

10 dni temu w 180 sklepach Cyfrowego Polsatu i Plusa pojawiły się światłowodowy internet i telewizja od Netii, która już formalnie jest częścią grupy Zygmunta Solorza. Od tego momentu kurs akcji Orange Polska, głównego konkurenta Cyfrowego Polsatu, stracił na wartości dwa razy więcej niż główny indeks warszawskiej giełdy WIG20 i utrzymuje się poniżej 5 zł. W środę akcja kosztowała 4,61 zł, po spadku o kolejny 1 proc., a wartość całej grupy to zaledwie 6,1 mld zł. Dla porównania Cyfrowy Polsat wyceniany jest na prawie 14,5 mld zł.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców