Co robimy w święta na smartfonach? Randki, zdjęcia i lans w internecie

Podczas wigilii wykorzystanie aplikacji do zakupów on-line spadło o 75 proc. Chętniej korzystaliśmy z programów do robienia zdjęć i blogowania. W święta większą popularnością cieszą się również aplikacje randkowe – wynika z raportu opracowanego przez spółkę Cloud Technologies, która w czasie rzeczywistym obserwuje aktywność użytkowników urządzeń mobilnych.

Aktualizacja: 06.01.2018 11:02 Publikacja: 06.01.2018 06:30

Co robimy w święta na smartfonach? Randki, zdjęcia i lans w internecie

Foto: Adobe Stock

„Ciągle siedzisz w tym telefonie!" - kto z nas podczas Wigilii nie słyszał takich komentarzy? Ale właściwie jakich aplikacji używają Polacy w te wyjątkowe wieczory?

– Przeanalizowaliśmy dane dotyczące rodzajów używanych aplikacji i porównaliśmy odsetek osób używających dany rodzaj aplikacji mobilnej podczas wieczorów w „zwykłe" grudniowe dni oraz wieczoru wigilijnego i sylwestrowego. Poza zwykłym porównaniem odsetków kontrolowaliśmy również zmienność w obrębie dni powszednich. Tylko te kategorie, gdzie zmienność jest niska, a różnica między „specjalnym" dniem, a średnią z „normalnych" dni jest wysoka uznajemy za istotne – wyjaśnia Jan Gromadzki, Data Scientist w Cloud Technologies oraz doktorant na SGH.

Badacze danych prześledzili mobilną aktywność internautów 24 i 31 grudnia w godzinach 18:00 – 23:59.

Zdjęcia, randki i „fame" w Internecie

Okazało się, że w czasie wigilijnego wieczoru zdecydowanie częściej używamy aplikacji przeznaczonych do obróbki zdjęć (wzrost o 27 proc.) oraz aplikacji dla blogerów, do których zaliczamy te do zarządzania kontami w mediach społecznościowych, pozwalające na kontrolowanie statystyk oglądalności, liczby followersów i osób, które klikają unfollow.

Drugą grupą oprogramowania, którego popularność rośnie w czasie Wigilii to aplikacje randkowe (wzrost o 20 proc.). Zdaniem analityków przyczyny takiego stanu rzeczy należy szukać nie tylko w pytaniach „A kiedy sobie w końcu kogoś znajdziesz?", które często padają przy wigilijnym stole czy wzmożonym poczuciem samotności, lecz również w dostatku wolnego czasu i znudzeniu świątecznymi aktywnościami.

Z danych zgromadzonych przez Cloud Technologies wynika, że w czasie Wigilii chętnie odcinamy się od tego co zajmuje nam czas na co dzień, o czym świadczy rzadsze używanie aplikacji do zakupów internetowych (aż o 75 proc.).

O połowę spadł też odsetek osób, które używają aplikacje newsowych. W czasie Wigilii nie włączamy również aplikacji mających ułatwić kontrolowanie i zrzucenie wagi, które największą popularnością cieszą się po świętach.

Podobnie jak w przypadku Wigilii, tak i w Sylwestra, częściej sięgamy po aplikacje randkowe (wzrost o 30 proc.). Ponad dwukrotnie zwiększa się popularność aplikacji radiowych, dzięki którym po pierwsze mamy muzykę, a po drugie nie przegapimy północy. Znacznie częściej używamy aplikacji do przerabiania zdjęć (wzrost o 30 proc.). Notujemy też wzrost popularności aplikacji dla blogerów, niemniej jednak jest on mniejszy niż w Wigilię. Podobnie jak w przypadku Wigilii rzadziej korzystamy z aplikacji typu weightloss – ale tym razem spadek jest dwa razy mniejszy.

„Ciągle siedzisz w tym telefonie!" - kto z nas podczas Wigilii nie słyszał takich komentarzy? Ale właściwie jakich aplikacji używają Polacy w te wyjątkowe wieczory?

– Przeanalizowaliśmy dane dotyczące rodzajów używanych aplikacji i porównaliśmy odsetek osób używających dany rodzaj aplikacji mobilnej podczas wieczorów w „zwykłe" grudniowe dni oraz wieczoru wigilijnego i sylwestrowego. Poza zwykłym porównaniem odsetków kontrolowaliśmy również zmienność w obrębie dni powszednich. Tylko te kategorie, gdzie zmienność jest niska, a różnica między „specjalnym" dniem, a średnią z „normalnych" dni jest wysoka uznajemy za istotne – wyjaśnia Jan Gromadzki, Data Scientist w Cloud Technologies oraz doktorant na SGH.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum