W Cisco potwierdzają: ograniczone budżety na bezpieczeństwo IT stanowią jak dotąd największe wyzwanie. Badanie Security Capabilities Benchmark Study 2018 pokazuje, że te ograniczenia wpływają na implementację technologii oraz zaawansowanych procesów bezpieczeństwa. Respondenci wskazali również na takie problemy, jak wymagania certyfikacyjne (41 proc.) oraz problemy ze zgodnością z systemami legislacyjnymi (24 proc.). Co ciekawe, brak wyszkolonych specjalistów wydaje się być mniejszym problemem w Polsce niż innych krajach z regionu. Na to zjawisko zwróciło uwagę jedynie 13% polskich respondentów, w porównaniu z 27% w całym regionie.

O komforcie ciężko jednak mówić. Co piąta organizacja w naszym kraju czuje się bowiem przytłoczona oczekiwaniami związanymi z cyberbezpieczeństwem. W efekcie trudno im proaktywnie lokalizować zagrożenia. Optymizmem napawa jednak fakt, że odsetek ten jest znacznie niższy niż innych analizowanych krajach. Zdaniem ekspertów Cisco kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa konsekwentnie utrzymywały wysoki poziom edukacji w zakresie bezpieczeństwa i inwestowały w walkę z cyberprzestępcami. - 62 proc. alertów dotyczących cyberbezpieczeństwa w Polsce jest badana. 23 proc. z nich nie zostaje potwierdzonych. W 48 proc. przypadków zdarzenia z potwierdzonych alertów są poddawane działaniom naprawczym - wyliczają analitycy Cisco.

Średnia liczba sprawdzanych alertów w Polsce jest wyższa niż w krajach z regionu (57 proc.). Niestety polskie organizacje wciąż poświęcają dużo czasu na fałszywe zgłoszenia, a ponad połowa zdarzeń z potwierdzonych alertów nie jest naprawiana.

Zdecydowana większość specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa z Polski, którzy wzięli udział w badaniu Cisco odnotowała, przynajmniej jeden cyberatak w roku 2017. Incydenty związane z cyberbezpieczeństwem mają poważne konsekwencje dla polskich firm. W ciągu ostatniego roku 53 proc. z nich musiało uporać się z ponad 5-godzinnymi przerwami w dostępie do usług (w porównaniu z 58 proc. globalnie). Aż 45 proc. cyberataków w Polsce spowodowało straty wynoszące ponad 100 tys. dol. Ale straty finansowe nie ograniczają się tylko do naprawy samego systemu, obejmują również utratę przychodów, klientów oraz potencjalnych szans biznesowych.