Hyperloop, czyli tunel Elona Muska coraz bliżej

Miliarder nie lubi stać w korkach. Zamierza więc zbudować prywatny tunel na trasie do Los Angeles, w którym będzie mógł osiągnąć prędkość nawet do 1200 km/h.

Aktualizacja: 30.01.2017 16:09 Publikacja: 30.01.2017 14:33

Elon Musk

Elon Musk

Foto: Youtube

Elon Musk, miliarder, prezes firm Tesla Motors i SpaceX po raz pierwszy zaprezentował swoją kontrowersyjną ideę w 2013 r. Hyperloop ma być próżniowym tunelem, w którym wagony z pasażerami poruszają się z olbrzymią prędkością, nawet do 1200 km/h. W założeniu ma w bezpieczny sposób zapełnić lukę pomiędzy pociągami a samolotami, pozwalając na szybą podróż pomiędzy centrami miast oddalonych o kilkaset kilometrów. Od dwóch lat trwa konkurs, którego celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań dla kapsuł. W zeszłym roku do drugiej fazy dostał się też zespół studentów z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej Hyper Poland. Niestety, ich projekt nie został przetestowany w USA.

Do siedziby SpaceX w Hawthorne w Los Angeles przyjechało za to 27 konkursowych drużyn z mniejszymi wersjami swoich projektów. Czasu wystarczyło jednak na prezentację zaledwie trzech kapsuł: MIT, Uniwersytetu Technicznego w Delft oraz Uniwersytetu Technicznego w Monachium – podaje Geek Wire.

Niemiecka drużyna WARR Hyperloop osiągnęła w testach najlepszą prędkość maksymalną – 94 km/h. Z kolei Holendrzy z Delft Hyperloop otrzymali największą liczbę punktów, sumując punkty za design, bezpieczeństwo i prędkość. Niska prędkość w stosunku do zapowiadanej wynika ze specyfiki testów: prototypowe kapsuły są o połowę mniejsze niż zakładają projekty, a eksperymentalny tunel ma zaledwie 1,25 km długości.

Gwiazdą dnia został naturalnie sam Musk. – Robicie niesamowite rzeczy, dobra robota – pochwalił wszystkich uczestników. – Naprawdę chodziło o to, by zachęcić do innowacji w transporcie. By ludzie ekscytowali się zupełnie nowymi formami, czymś całkowicie odmiennym od tego, co znamy dzisiaj.

Warto również odnotować, że zespół Hyper Poland nie próżnuje. W warszawskim Instytucie Lotnictwa odbyła się konferencja, podczas której omawiano m.in. odważny pomysł budowy tunelu w Polsce. Dzięki niemu dojazd Warszawy do Wrocławia mógłby zająć 20 minut. Polska kapsuła ma przypominać wyglądem pociągi dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej, zależnie od aktualnej prędkości. Docelowa prędkość to 540 km/h – czytamy na stronie projektu.

Elon Musk, nie mogąc doczekać się realizacji idei szybkiego transportu, miesiąc temu zażartował na swoim Twitterze „Korki doprowadzają mnie do szału. Zbuduję maszynę do drążenia tuneli i zacznę kopać”.

Choć nie wiadomo nic o założeniu firmy kopiącej tunele ani o jakichkolwiek pozwoleniach na odwierty, ostatnie wypowiedzi sugerują, że pełen emocji tweet może stać się czymś więcej niż tylko żartem. W tym tygodniu śledzący przedsiębiorcę internauci mogli przeczytać wpis, że ekscytujące są postępy na tunelowym froncie, a ludzie Muska planują zacząć kopać w ciągu miesiąca. Z kolei na pytanie jednego z użytkowników o lokalizację tunelu Musk niezbyt poważnie odpisał: „od mojego biurka w siedzibie SpaceX do Portu Lotniczego Los Angeles”.

Elon Musk, miliarder, prezes firm Tesla Motors i SpaceX po raz pierwszy zaprezentował swoją kontrowersyjną ideę w 2013 r. Hyperloop ma być próżniowym tunelem, w którym wagony z pasażerami poruszają się z olbrzymią prędkością, nawet do 1200 km/h. W założeniu ma w bezpieczny sposób zapełnić lukę pomiędzy pociągami a samolotami, pozwalając na szybą podróż pomiędzy centrami miast oddalonych o kilkaset kilometrów. Od dwóch lat trwa konkurs, którego celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań dla kapsuł. W zeszłym roku do drugiej fazy dostał się też zespół studentów z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej Hyper Poland. Niestety, ich projekt nie został przetestowany w USA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców