Elon Musk, miliarder, prezes firm Tesla Motors i SpaceX po raz pierwszy zaprezentował swoją kontrowersyjną ideę w 2013 r. Hyperloop ma być próżniowym tunelem, w którym wagony z pasażerami poruszają się z olbrzymią prędkością, nawet do 1200 km/h. W założeniu ma w bezpieczny sposób zapełnić lukę pomiędzy pociągami a samolotami, pozwalając na szybą podróż pomiędzy centrami miast oddalonych o kilkaset kilometrów. Od dwóch lat trwa konkurs, którego celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań dla kapsuł. W zeszłym roku do drugiej fazy dostał się też zespół studentów z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej Hyper Poland. Niestety, ich projekt nie został przetestowany w USA.
Do siedziby SpaceX w Hawthorne w Los Angeles przyjechało za to 27 konkursowych drużyn z mniejszymi wersjami swoich projektów. Czasu wystarczyło jednak na prezentację zaledwie trzech kapsuł: MIT, Uniwersytetu Technicznego w Delft oraz Uniwersytetu Technicznego w Monachium – podaje Geek Wire.
Niemiecka drużyna WARR Hyperloop osiągnęła w testach najlepszą prędkość maksymalną – 94 km/h. Z kolei Holendrzy z Delft Hyperloop otrzymali największą liczbę punktów, sumując punkty za design, bezpieczeństwo i prędkość. Niska prędkość w stosunku do zapowiadanej wynika ze specyfiki testów: prototypowe kapsuły są o połowę mniejsze niż zakładają projekty, a eksperymentalny tunel ma zaledwie 1,25 km długości.
Gwiazdą dnia został naturalnie sam Musk. – Robicie niesamowite rzeczy, dobra robota – pochwalił wszystkich uczestników. – Naprawdę chodziło o to, by zachęcić do innowacji w transporcie. By ludzie ekscytowali się zupełnie nowymi formami, czymś całkowicie odmiennym od tego, co znamy dzisiaj.
Warto również odnotować, że zespół Hyper Poland nie próżnuje. W warszawskim Instytucie Lotnictwa odbyła się konferencja, podczas której omawiano m.in. odważny pomysł budowy tunelu w Polsce. Dzięki niemu dojazd Warszawy do Wrocławia mógłby zająć 20 minut. Polska kapsuła ma przypominać wyglądem pociągi dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej, zależnie od aktualnej prędkości. Docelowa prędkość to 540 km/h – czytamy na stronie projektu.