Festiwal "Dwa Teatry". Spektakle o sprawach trudnych

W Sopocie zakończyły się „Dwa Teatry", przegląd najnowszego dorobku radiowej i telewizyjnej sceny.

Aktualizacja: 21.06.2017 23:27 Publikacja: 21.06.2017 18:04

Grand Prix zdobył spektakl „Posprzątane”. Na zdjęciu Agata Kulesza i Dominika Kluźniak.

Grand Prix zdobył spektakl „Posprzątane”. Na zdjęciu Agata Kulesza i Dominika Kluźniak.

Foto: PAT

Grand Prix Teatru TVP zdobył spektakl „Posprzątane" Sarah Ruhl w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej. Utwór amerykańskiej dramatopisarki (ur. 1974), dwukrotnej finalistki Pulitzera (m.in. właśnie za „Posprzątane"/„The Clean House"), napisany został jako komedia. Odniósł już wcześniej sukces w Polsce, wystawiony w łódzkim Teatrze im. Stefana Jaracza (2012, reż. Mariusz Grzegorzek). Został tam okrzyknięty najlepszym spektaklem sezonu.

– W naszym odczuciu był to najlepiej zrealizowany telewizyjny spektakl – mówi „Rzeczpospolitej" Grażyna Barszczewska, przewodnicząca telewizyjnego jury. – Złożyło się na to kilka równie istotnych w tym przypadku elementów: materiał literacki, przekład, reżyseria, role aktorskie, jednorodność stylistyczna spektaklu. W tym mieszczą się także scenografia, kostiumy, zdjęcia, montaż. Wszystkie te elementy świetnie ze sobą współpracowały. Chcielibyśmy oglądać więcej takich spektakli.

– W tegorocznym konkursowym zestawieniu wyróżniły się także „Listy z Rosji" – dodaje Barszczewska – za ich wyreżyserowanie przyznaliśmy nagrodę Wawrzyńcowi Kostrzewskiemu, oraz „Śluby panieńskie" Fredry przeniesione z Teatru Narodowego, a zinterpretowane przez Jana Englerta.

Sztuka „Posprzątane" to opowieść o złożonych relacjach międzyludzkich, zwłaszcza tych między kobietami, najważniejszymi w tej historii bohaterkami. Tytułowane „posprzątane" ma charakter metaforyczny, wielowymiarowy – dotyczy nie tylko prostej czynności porządkowania przestrzeni, ale też relacji z bliskimi ludźmi. Każdy z bohaterów, obciążonych trudnymi doświadczeniami, niewypowiadanym bólem, samotnością, musi coś „posprzątać", czyli przepracować.

Dramat rozgrywa się między czterema bohaterkami. To dwie siostry, z których jedna jest będącą wciąż w życiowym biegu lekarką (Agata Kulesza), druga zaś odczuwa boleśnie pustkę w życiu (Aleksandra Konieczna), a także Brazylijka zatrudniona jako pomoc domowa (Dominika Kluźniak) i młoda kobieta (Wiktoria Gorodeckaja) wkraczającą w życie jednej z sióstr za sprawą romansu z jej mężem (Piotr Adamczyk).

To także historia o pierwotnych więziach łączących kobiety, potrafiących usunąć w cień żal, zazdrość, samotność, poczucie krzywdy. Autorka sztuki dotyka też najtrudniejszego wymiaru „sprzątania" – po śmierci człowieka. W tej sztuce tyleż się dzieje w słowach, ile poza nimi. A do wydarzeń, które toczą się w oryginale w jakimś dużym amerykańskim mieście, mogłyby dojść wszędzie. Zdjęcia do spektaklu zrealizował Jan Holoubek, scenografię – Agnieszka Zawadowska i Krzysztof Benedek.

Grand Prix w konkursie Teatru Polskiego Radia przyznano słuchowisku „Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego w reżyserii Dariusza Błaszczyka.

– Ma wszystkie walory realizacyjne: znakomite plany akustyczne, wiele świetnych ról, doskonałą muzykę – wyjaśnia Piotr Moss, przewodniczący radiowego jury. – Jest barokowe w formie. Dramat Słowackiego na tym zyskał, to słuchowisko naprawdę inspiruje wyobraźnię, poszerzając pola interpretacyjne znanego przecież utworu.

Cieszy liczny udział w konkursie rozgłośni regionalnych. bo to znaczy, że forma słuchowiska wciąż jest żywa. Dało się zauważyć zainteresowanie historią Polski, powstała m.in. opowieść o Andrzeju Szalawskim, aktorze niesłusznie posądzonym o kolaborację.

– Twórcy powracają też do spraw trudnych, ciągle niewyjaśnionych, jak w słuchowisku o rodzinie Ulmów zamordowanej za przechowywanie Żydów w czasie wojny – dodaje Moss. – Bardzo ciekawe są też słuchowiska mające walor interwencji społecznej. Warto podkreślić wysoki poziom realizacji akustycznych, a także systematyczne realizowanie słuchowisk dla dzieci, co znajduje odzwierciedlenie w osobnej nagrodzie konkursowej. No i jeszcze to, że na prezentacje w zaciemnionej sali kinowej przychodziło wielu słuchaczy. Mimo komercyjnych rozgłośni emitujących setki audycji Teatr Polskiego Radia ma się dobrze. Jego wartość artystyczna i społeczna jest nie do przecenienia.

Jury w składzie:

Grażyna Barszczewska (Przewodnicząca),

Tomasz Man,

Włodek Pawlik,

Maciej Pieprzyca,

Janusz Wiśniewski

po obejrzeniu 13 spektakli  konkursowych przyznało następujące nagrody:

 

GRAND PRIX dla najlepszego spektaklu  Teatru TV

„Posprzątane” Sarah Ruhl, w przekładzie Małgorzaty Semil,                      

w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej

 

- za reżyserię spektaklu „Listy z Rosji” Astolphe'a de Custine'a

 dla Wawrzyńca Kostrzewskiego

 

- za oryginalny polski tekst dramatyczny

za utwór „Narodziny Fryderyka Demuth”

dla Macieja Wojtyszki                                                                                          

 

- za zdjęcia do spektaklu: „Posprzątane”, w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej,

dla Jana Holoubka                      

 

- za scenografię do spektaklu „Posprzątane” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej,

dla Agnieszki Zawadowskiej i Krzysztofa Benedeka

 

Nagroda im. Janusza Hajduna za muzykę oryginalną do spektaklu Totus Tuus”w reżyserii Pawła Woldana - Andrzej Krauze     

                                                                                    

- za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego „Śluby panieńskie” - Jan Englert

 

- za montaż spektaklu „Posprzątane” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej,

dla Beaty Barciś

 

Nagroda aktorska za rolę kobiecą:

Joanna Szczepkowska, za role Kobiety z Parasolką Gołej Baby, 

w spektaklu „Goła Baba” w reżyserii Joanny Szczepkowskiej

 

Nagroda aktorską za rolę męską:

Piotr Adamczyk, za rolę Charlesa, w spektaklu „Posprzątane” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej,

oraz za rolę Astolphe’a De Custine’a, w spektaklu „Listy z Rosji” w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego

 

Nagroda Honorowa im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności  - spektakl „Listy z Rosji” w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego

 

Wyróżnienia aktorskie:

- za rolę Kardynała Karola Wojtyły/Jana Pawła ll, w spektaklu  „Totus Tuus” 

w reżyserii Pawła Woldana, dla Ireneusza Czopa,

 

- za rolę Jenny von Westphalen, w spektaklu „Narodziny Fryderyka Demuth”

w reżyserii Macieja Wojtyszki, dla Dominiki Bednarczyk,

 

- za rolę Lipskiejw spektaklu „Traktat o miłości”, w reżyserii Agaty Puszcz,

dla Agnieszki Podsiadlik

 

nagroda specjalna dla Przemysława Stippy za rolę Wolanda w spektaklu Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa w reż.  Artura Tyszkiewicza

 

Grand Prix Teatru TVP zdobył spektakl „Posprzątane" Sarah Ruhl w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej. Utwór amerykańskiej dramatopisarki (ur. 1974), dwukrotnej finalistki Pulitzera (m.in. właśnie za „Posprzątane"/„The Clean House"), napisany został jako komedia. Odniósł już wcześniej sukces w Polsce, wystawiony w łódzkim Teatrze im. Stefana Jaracza (2012, reż. Mariusz Grzegorzek). Został tam okrzyknięty najlepszym spektaklem sezonu.

– W naszym odczuciu był to najlepiej zrealizowany telewizyjny spektakl – mówi „Rzeczpospolitej" Grażyna Barszczewska, przewodnicząca telewizyjnego jury. – Złożyło się na to kilka równie istotnych w tym przypadku elementów: materiał literacki, przekład, reżyseria, role aktorskie, jednorodność stylistyczna spektaklu. W tym mieszczą się także scenografia, kostiumy, zdjęcia, montaż. Wszystkie te elementy świetnie ze sobą współpracowały. Chcielibyśmy oglądać więcej takich spektakli.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Teatr
Kamienica świętuje 15. urodziny!
Teatr
„Wyprawy pana Broučka”: Czech, który wypił za dużo piwa
Teatr
Nie żyje Alicja Pawlicka. Aktorka miała 90 lat
Teatr
Łódź teatralną stolicą Polski. Wkrótce Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Teatr
Premiera „Schronu przeciwczasowego”. Teatr nie jest telenowelą