Spotkanie z Januszem Kapustą

W Nowym Jorku Janusz Kapusta odkrył nowy kształt geometryczny, który nazwał K-dronem. Było to w 1985 roku. Trójwymiarowy kształt wyłonił się nagle z rysunków zgłębiających naturę nieskończoności, które wykonał sześć lat wcześniej, podczas studiów filozoficznych w Warszawie. Wernisaż wystawy odbył się 5 października w Kordegardzie, a z artystą można się spotkać 11 i 21 października.

Aktualizacja: 10.10.2017 16:02 Publikacja: 10.10.2017 15:52

Spotkanie z Januszem Kapustą

Foto: Fotorzepa, Magdalena Starowieyska

K-dron jest strukturą zarazem zadziwiająco prostą i skomplikowaną. Raz odkryty, nie może zostać ulepszony – podobnie jak nie sposób ulepszyć sześcianu. Forma podstawowa tego jedenastościanu ma kwadratową podstawę, a główna ściana, w kształcie rombu, nachylona jest do niej pod kątem 45 stopni. Oglądany z góry, K-dron jest kwadratem wpisanym w kwadrat. Jego powierzchnia jest zarazem symetryczna i niesymetryczna, wklęsła i wypukła. Nazwa K-dron pochodzi od połączenia końcówki –hedron (używanej w języku angielskim na określenie ściany w wielościanie) i litery „K” (bryła ma jedenaście ścian, a „K” jest jedenastą literą alfabetu angielskiego).

Innowacyjny polski K-dron

Wystawa Janusza Kapusty, odbywająca się w Galerii Kordegarda, jest w całości poświęcona K-dronowi. Niedawno K-dron wybrany został przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego na nowe logo Polski innowacyjnej, a w kwietniu 2017 roku zaprezentowany został w Niemczech na największych targach przemysłowych na świecie (Hannover Messe).

Rzeźba w 14 odsłonach

Na wystawie w Kordegardzie pokazana jest dwuipółmetrowa rzeźba K-dronu, stanowiąca prototyp logo, a w 40 obrazach jego właściwości i historia. To w pewnym sensie wytłumaczenie, dlaczego K-dron spotkało to zaszczytne wyróżnienie, jakim było obwołanie go symbolem Polski innowacyjnej. Najważniejszym wydarzeniem jest jednak zaprezentowanie pierwszych obrazów nowego, wielkiego projektu, poświęconego jednemu z fenomenów K-dronu. To moment, kiedy cztery białe i cztery czarne K-drony – złączone ze sobą jak Yin i Yang – tworzą 38 416 różnych układów. Zamiarem projektu jest przedstawienie tych wszystkich kombinacji. Powstaną 3 serie po 196 obrazów każda. Na wystawie można zobaczyć 14 z nich. 

Janusz Kapusta to artysta o zainteresowaniach matematycznych i filozoficznych, ilustrator, scenograf, odkrywca K-dronu. Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej. Studiował również filozofię w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. W 2010 roku uzyskał stopień doktora na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1981 roku zamieszkał w Nowym Jorku. Jego nazwisko pojawiało się (i nadal się pojawia) w takich pismach jak: „The New York Times”, „The Wall Street Journal”, „The Washington Post”, „The Boston Globe”, „Graphis”, „Print”, czy „Rzeczpospolita”.

K-dron jest strukturą zarazem zadziwiająco prostą i skomplikowaną. Raz odkryty, nie może zostać ulepszony – podobnie jak nie sposób ulepszyć sześcianu. Forma podstawowa tego jedenastościanu ma kwadratową podstawę, a główna ściana, w kształcie rombu, nachylona jest do niej pod kątem 45 stopni. Oglądany z góry, K-dron jest kwadratem wpisanym w kwadrat. Jego powierzchnia jest zarazem symetryczna i niesymetryczna, wklęsła i wypukła. Nazwa K-dron pochodzi od połączenia końcówki –hedron (używanej w języku angielskim na określenie ściany w wielościanie) i litery „K” (bryła ma jedenaście ścian, a „K” jest jedenastą literą alfabetu angielskiego).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce