Jego plakaty rozpoznaje się z daleka i wiele z nich stało się ikonicznymi znakami, jak np. antywojenny plakat, oparty na słynnym szekspirowskim pytaniu „To be or not to be”oraz na wizualnej grze słów, bo spoza tych słów Hamleta wyłania się niczym cień jeszcze jedno, niepokojące słowo „war” (wojna). Plakat jest czysto typograficzny, a wywołuje dreszcz grozy!
Z kolei w plakacie „Toulouse Lautrec” artysta stworzył znakomity, celny portret słynnego francuskiego artysty, do czego wystarczył mu charakterystyczny kształt jego melonika oraz wypisane nazwisko i imię , przeobrażające się w zarys twarzy.
Mieczysław Wasilewski udowadnia, że programowy minimalizm i oszczędność środków nie przeszkadzają w przekazie różnorodnych myśli i wrażeń. Równie dobrze wyostrzają one problemy polityczno-społeczne, jak i filozoficzne refleksje. Służą pogłębieniu uwagi czy wewnętrznej medytacji, jak i groteskowemu lub satyrycznemu spojrzeniu. Przykładem poczucia humoru artysty jest znakomity plakat do wystawy grafik Brunona Schulza, w którym portret autora „Sklepów cynamonowych” i „Xięgi bałwochwalczej” pojawia się ponad szkicowo narysowanymi zgrabnymi damskimi nogami.
Prace Wasilewskiego przypominają haiku, tak są oszczędne, wręcz ascetyczne i najczęściej ograniczone do czerni i bieli, jedynie czasem z dodatkiem trzeciego koloru. Jego ilustracje i grafiki książkowe są równie charakterystyczne. Cechuje je precyzja i pewność ręki, nieomylnie wydobywające z tematu to, co najważniejsze.
Własny styl artysty uformował się w połowie lat 70. W Muzeum Plakatu możemy zobaczyć także jego wcześniejsze prace. I w nich poszukiwał wyrazistego, syntetycznego znaku, ale w innej konwencji, zbliżonej do fotokolażu czy filmowych kadrów.
Mieczysław Wasilewski studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 60. Dyplom zrobił w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. W połowie lat 80. objął po nim samodzielną Pracownię Projektowania Graficznego; w 1990 roku uzyskał tam tytuł profesora. W Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie prowadził prowadził Pracownię Projektowania Graficznego i Plakatu w latach 1995-2013. Jest członkiem AGI (Alliance Graphique Internationale), prestiżowej organizacji skupiającej najwybitniejszych projektantów graficznych na świecie.