Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Styl życia

Szwajcarska miara czasu

Aktor Simon Baker, grajšcy głównš rolę w serialu „Mentalista”, z nowym zegarkiem Master Collection Blue.
Materiał The Swatch Group
Po 185 latach firma Longines nadal z tego samego miasteczka wysyła w œwiat zegarki pełne elegancji dla osób z werwš.

Historia jednego z najważniejszych na œwiecie producentów zegarków rozpoczęła się w 1832 r. w szwajcarskim miasteczku St. Imier. Brat słynnego zoologa, geologia i doktora medycyny Louisa Agassiza Auguste Agassiz założył Raiguel Jeune – małe przedsiębiorstwo zegarmistrzowskie połšczone z biurem handlowym. Auguste wraz z dwoma wspólnikami montował i sprzedawał zegarki kieszonkowe bazujšce na wychwycie wrzecionowym, czyli mechanizmie popularnym w ówczesnej Szwajcarii.

Dwanaœcie lat póŸniej, gdy Louis został profesorem zoologii i geologii na Uniwersytecie Harvarda w Cambridge, Auguste awansował na szefa firmy. Interes zaczšł kwitnšć, głównie dzięki korzystnym kontaktom ze Stanami Zjednoczonymi. Wkrótce Agassiz sprzedawał zegarki na całym œwiecie.

Po przybyciu do St. Imier w 1861 r. bratanek Auguste'a Ernest Francillon przejšł biuro handlowe Agassiza. Obdarzony talentem ekonomista postanowił rozbudować firmę wuja. W tym celu w 1866 r. nabył dwie parcele nad brzegiem rzeki Suze. Było to miejsce znane jako Es Longines – „długie łški". Tam też powstał nowy zakład produkcyjny, a rok póŸniej Francillon postanowił odejœć od markowania produktów nazwiskiem i stworzył nowš nazwš handlowš – Longines. Wówczas powstał także znak handlowy firmy przedstawiajšcy uskrzydlonš klepsydrę. Odtšd pojawia się ona na wszystkich zegarkach opuszczajšcych fabrykę. Obecnie logo znane jest w 150 krajach na œwiecie. Kojarzy się nie tylko z elegancjš, ale też z niezawodnoœciš szwajcarskich mechanizmów.

W 1867 r. nie tylko została otwarta nowa fabryka, ale i wyprodukowano tam pierwszy mechanizm 20A. 20-liniowy kaliber bazował na wychwycie kotwicowym i szyjkowym zespole nacišgowo-nastawczym. To rozwišzanie od razu zdobyło nagrodę na Wystawie Œwiatowej w Paryżu.

W 1876 r. Jacques David, dyrektor techniczny firmy, zainicjował pierwszy w branży zegarmistrzowskiej proces zmechanizowanej produkcji, a dwa lata póŸniej Longines stworzył pierwszy chronograf. Był on dziełem Alfreda Lugrina. Nowy sposób pomiaru czasu nie tylko ponownie zdefiniował pojęcie „precyzja", ale na dziesištki lat zwišzał Longines'a ze sportem i lotnictwem. Skrzydła na klepsydrze okazały się prorocze.

Czas w przestworzach

W 1919 r. firma została oficjalnym dostawcš International Aeronautical Federation i w pełni zaangażowała w znaczšce przedsięwzięcia lotnicze. Jednym z nich był pierwszy samotny lot nad Oceanem Atlantyckim. Wyczynu dokonał Charles A. Lindbergh na pokładzie samolotu Spirit of Saint-Louis w 1927 r. Dwa lata póŸniej Longines odmierzył czas legendarnego okołoziemskiego lotu sterowca Graf Zeppelin, wyposażajšc pilotów w dedykowane im zegarki.

Longines pojawiał się też w towarzystwie innych nazwisk, które zmieniły œwiat lotnictwa, takich jak Amelia Earhart, która w 1932 r. jako pierwsza kobieta przeleciała nad Atlantykiem.

Tam, gdzie potrzebna była precyzja w pomiarze czasu, a także w ekstremalnych warunkach, pojawiał się mechanizm Longines'a – wykorzystał go Paul-Emile Victor podczas eksploracji północnego i południowego bieguna w 1947 r., Jacques Piccard w batyskafie Trieste, w którym opuœcił się w 1960 r. na dno oceanu, szalony kierowca rajdowy Donald Campbell podczas ustanowienia rekordu prędkoœci (648,565 km/h) w 1964 r.

Czas dla igrzysk

Historia mariażu firmy Longines ze sportem ma już 136 lat. Pierwszy chronograf tej marki sprzedawany w Stanach Zjednoczonych mógł służyć nie tylko bukmacherom i miłoœnikom wyœcigów konnych, ale także wszystkim osobom zaangażowanym w jeŸdziectwo: kupcom poszukujšcym przyszłych mistrzów, jeŸdŸcom chcšcym poprawić wyniki, hodowcom i szkołom jazdy konnej. Już w 1886 r. Longines wyposażał w swoje chronografy większoœć sędziów zawodów jeŸdzieckich w Nowym Jorku.

Kolejne dyscypliny sportowe oczekiwały na precyzyjny pomiar czasu. Podczas Federalnego Pokazu Gimnastycznego w Bazylei (Szwajcaria, 1912 r.) wykorzystany został system zwany broken wire. Od tego czasu mechanizmy Longines'a stały się nieodłšcznym elementem zawodów gimnastycznych.

Marka zaczęła się pojawiać w narciarstwie alpejskim i w Grand Prix Formuły 1. W 1982 r. firma Longines podpisała porozumienie o współpracy technicznej z Ferrari, a póŸniej także z Renault oraz została oficjalnym chronometrażystš wyœcigów na dziesięć kolejnych lat. Od 2008 r. doszło jeszcze łucznictwo, póŸniej tenis. Jednoczeœnie marka nieustannie pojawia się w swojej pierwotnej dyscyplinie – jeŸdziectwie – na najważniejszych œwiatowych zawodach.

Nostalgia i innowacyjnoœć

Od ponad 185 lat firma Longines ma siedzibę w mieœcie, w którym powstała. Nadal trzy czwarte produkowanych zegarków jest oparte na tradycyjnych mechanizmach, a jedna czwarta na kwarcu.

Zegarki Longines'a nosili John Fitzgerald Kennedy, Michaił Gorbaczow i Rajiv Gandhi, a także inni, poczšwszy od Alberta Einsteina, Humphreya Bogarta, Franka Sinatry, Audrey Hepburn i Davida Bowie, przez kierowców Formuły 1: Riccardo Patrese, Gilles'a Villeneuve'a, Gerharda Bergerai, Alaina Prosta, na Pelém, legendzie futbolu, skończywszy.

Połšczenie elegancji i sportowego charakteru sprawia, że obecnie ambasadorami marki sš zarówno osoby znane w show-biznesie – np. Kate Winslet, jak i gwiazdy sportu – Andre Agassi i Stefanie Graf.

W 2005 r. Longines zaprezentował kolekcję, która stała się jego kolejnym bestsellerem: The Longines Master Collection. Od samego poczštku linia odnosiła sukcesy. Stała się symbolem zegarmistrzowskiej perfekcji. Pojawiły się nowe rozmiary zegarków i nowe komplikacje, ale ponadczasowy klasycyzm został zachowany.

W tym roku, w 185. rocznicę istnienia firmy, Longines przedstawia nowš kolekcję w kolorze niebieskim. Tarcze ze słonecznym szlifem prezentujš godziny, minuty i sekundy przy pomocy subtelnie wyróżniajšcych się na ich tle rodowanych wskazówek. Przeszklony dekiel stalowej koperty pozwala podziwiać hipnotyzujšcš pracę automatycznego mechanizmu. Jak wszystkie modele Longines'a oferujš tyle samo propozycji dla kobiet i mężczyzn, szczególnie tych, którzy pragnš połšczyć elegancję z siłš charakteru. 

Materiał powstał we współpracy z firmš The Swatch Group Sp. z o.o.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL