To polska edycja akcji "Light It Up Blue" zainaugurowanej przez amerykańską organizację Autism Speaks. Co roku prowadzona jest ona 2 kwietnia - dniu, który w 2007 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło Światowym Dniem Świadomości Autyzmu.
Akcja swoim zasięgiem obejmuje ponad 10 krajów na siedmiu kontynentach, w tym 1300 miast, 8,4 tys. miejsc i budynków oraz Międzynarodową Stację Kosmiczną.
- Świadomość społeczna w kwestii autyzmu jest w Polsce bardzo niska. Jak pokazała akcja „Autyzm – całe moje życie", reakcje na odmienne zachowanie osób z autyzmem bywają okrutne i krzywdzące, a dziecko z autyzmem jest zazwyczaj oceniane jako źle wychowane, niegrzeczne, wręcz rozwydrzone, a dorosły z autyzmem to dziwak lub „psychol" – mówią przedstawiciele fundacji Synapsis, która w Polsce odpowiada za akcję „Zaświeć się na niebiesko".
Podkreślają, że coroczne obchody Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu mają zwrócić uwagę na niedopuszczalną dyskryminację, nadużycia i izolację, jakich doświadczają ludzie dotknięci autyzmem i ich najbliżsi. Zwłaszcza, że ich liczba rośnie.
- W Polsce także coraz więcej dzieci, młodzieży i dorosłych ma diagnozę zaburzeń spektrum autyzmu. Na co dzień bardzo często spotykają się z brakiem akceptacji, negatywnymi komentarzami, odrzuceniem. To ważne, żebyśmy w tym dniu pokazali, że jesteśmy otwarci na osoby z autyzmem. Niech poczują się wyjątkowo, wiedząc, że te podświetlone na niebiesko budynki, niebieskie akcenty w ubraniu są specjalnie dla nich – mówi Joanna Grochowska, wiceprezes fundacji Synapsis.