Ewentualną zgodę na dalsze orzekanie przez 27 sędziów Sądu Najwyższego, którzy przekroczyli 65 lat, wyda prezydent, a wiemy, że na razie o to wystąpił jeden sędzia z Izby Karnej, a czas na składanie wniosków upływa 3 maja.

Zgłoszone w środę przez PIS poprawki do noweli do ustaw o sądach powszechnych, KRS i SN, uprawnienie do wydawania zgody na przedłużenie orzekania przez sędziów którzy ukończyli 65 lat, przenoszą na Krajową Radę Sądownictwa, ale w przypadku sędziów SN pozostawiają je w rękach prezydenta, który będzie mógł zgłosić sprzeciw wobec prośby (oświadczenia) zainteresowanego sędziego. Sędzia z oświadczeniem woli dalszego zajmowania stanowiska winien wystąpić nie wcześniej niż na 12 miesięcy przed ukończeniem osiągnięciem 65 lat, i nie później niż na 6 miesięcy.

Już z tego powodu nowa regulacja nie dotyczy obecnej „wymiany", która nastąpi w najbliższych trzech miesiącach i może dotyczyć 27 z 76 sędziów SN. To nie wszystko, bez zmian zostaje art. 111 § 1 ustawy o Sądzie Najwyższym, która weszła w życie 3 marca br., zgodnie z którym sędziowie SN, którzy ukończyli lub ukończą do 3 lipca br. 65 lat, następnego dnia, czyli 4 lipca, przechodzą w stan spoczynku, chyba że do 4 maja br. złożą „prośbę" o dalsze orzekanie przez trzy lata, a prezydent wyrazi zgodę na dalsze zajmowanie stanowiska sędziego SN. Być może pewne wątpliwości wywołać kwestia czy prezydent będzie wydawał zgodę - jak mówi art. 111, czy też zgłosi sprzeciw jak mówi nowy art. art. 37 § 2–4 ustawy o SN (teraz zmieniany) który stosowany ma być „odpowiednio", a więc ocena należeć będzie do prezydenta.

Według nowego brzmienia art. 37 § 3 w przypadku niezgłoszenia przez prezydenta sprzeciwu wobec dalszego zajmowania stanowiska sędziego SN (na co ma trzy miesiące) sędzia przechodzi SN w stan spoczynku dopiero z dniem ukończenia 68. roku życia. Tak czy inaczej decyzja jest w rękach prezydenta. Dodajmy, że do podobne konkluzje zawiera opublikowana w czwartek po południu opinia Sądu Najwyższego, która wskazuje, że najnowsza nowela nie eliminuje się swobody decyzyjnej prezydenta RP w odniesieniu do przedłużania mandatu sędziego SN.