Pomimo rosnących płac, które – według GUS – w sektorze przedsiębiorstw były w sierpniu tego roku o 4,1 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2015 r. – ponad połowa polskich pracowników na czele swoich obaw zawodowych wskazuje wysokość wynagrodzenia. Spośród 15 krajów objętych tegoroczną edycją badania Barometr Pracownika Edenred-IPSOS jedynie w Chinach odsetek tych obaw jest wyższy niż u nas (sięga 62 proc.).

Co prawda efekty rosnących w Polsce wynagrodzeń są widoczne – w minionym roku wysokością swoich zarobków martwiło się u nas 58 proc. pracowników. Poprawa w płacach może być jednym z czynników zwiększającym motywację pracujących Polaków. Co prawda odsetek osób deklarujących jej wzrost utrzymał się na poziomie z ubiegłego roku (9 proc.), ale wyraźnie ubyło pracowników, których motywacja spada.

Na tę zmianę mogło jednak wpłynąć jeszcze coś – pomimo systematycznego spadku bezrobocia powiększył się teraz odsetek osób, które martwią się o utrzymanie pracy. O ile przed rokiem takie obawy deklarowało 18 proc. badanych Polaków, to teraz aż 29 proc., choć i tak jesteśmy tu poniżej 32 proc. średniej dla 15 państw, którą podwyższają Włosi i Hiszpanie. Tam o utrzymanie pracy martwi się prawie połowa badanych. Naszej motywacji pracy sprzyja też fakt, że niemal trzy czwarte Polaków twierdzi, że ma interesującą pracę (choć prawie co trzeci uważa, że ich obowiązki zawodowe są rutyną).

W rezultacie, pomimo nie najlepszych zarobków i dość częstego poczucia braku uznania czy dobrych emocji w firmie, większość Polaków deklaruje dobre samopoczucie (wellbeing) w pracy. Daje nam to trzecie miejsce w Europie, chociaż w całym badaniu wyprzedza nas aż osiem państw, głównie z Azji i Ameryki. Na czele z Indiami, gdzie zadowolonych z pracy jest aż 88 proc. badanych. Na drugim końcu jest Japonia (44 proc.).

Polska jest jednym z kilku państw, gdzie pracownicy częściej dostrzegają aktywność swojego pracodawcy na rzecz poprawy zadowolenia załogi. Wskazują też, co mogłoby zwiększyć ich satysfakcję z pracy i motywację; dla 84 proc. pracowników byłby to dobrze skonstruowany pakiet dodatkowych świadczeń pozapłacowych. Izabela Supeł, dyrektor marketingu w Edenred Polska, podkreśla, że wyniki barometru wskazują, iż zapewnienie dobrego samopoczucia pracownikom to dziś spore wyzwanie dla firm. – Zwiększenie poziomu satysfakcji wśród zatrudnionych wymaga coraz większego zaangażowania pracodawców – dodaje.