Służą one podsumowaniu minionego roku i dobremu zaplanowaniu kolejnego roku biznesowego. Podczas rozmów bardzo często dokonywana jest także formalna ocena pracownicza.
W ostatnich dniach, wśród specjalistów zarządzania i HR pojawiły się informacje, iż niektóre, uznane światowe marki postanowiły zrezygnować z prowadzenia takich formalnych programów oceny pracowniczej.
Pomimo zrozumienia indywidualnych motywów każdej firmy, uzasadniających podjęcie takich decyzji, jestem przekonany, iż w większości firm funkcjonowanie podobnych praktyk zapewnia poważne korzyści i powinno być kontynuowane, jak również rozpowszechniane wśród kolejnych firm.
Rozmowa i ocena pracownicza może dotyczyć z jednej strony realizacji celów – efektów, wyników pracy, z drugiej strony – może być poświęcona zachowaniom, postawom pracownika. Większość firm nie tylko bowiem interesuje się poziomem wyników, jakie osiągają poszczególni pracownicy, zespoły, działy, ale również, w jaki sposób te cele zostały zrealizowane. Dla pracodawcy może być ważne zespołowe podejście do rozwiązywania problemów, nastawienie na klienta, innowacyjność czy transparentny, etyczny sposób działania.
Doświadczenie najlepszych organizacji mówi, iż formalna ocena wyników pracy jest najlepszym wskaźnikiem ustalającym wysokość nagrody/premii rocznej. Nie ogranicza to możliwości wprowadzenia do formuł premiowych takiego elementu, gdzie obok bezdusznego wzoru, na wartość premii będzie miała także wpływ „uznaniowa" ocena przełożonego.