Eurobarometer 2015: Europa coraz bardziej mobilna

Publikacja: 24.05.2016 08:32

TNS Opinion & Social na zlecenie Komisji Europejskiej przeprowadził kolejne już ankietowe badanie wykorzystania usług telekomunikacyjnych w 28 krajach Unii Europejskiej. Trwało ono od 17 do 26 października ub.r., w którym to czasie przepytano 27,8 tys. mieszkańców UE, o różnym profilu demograficznym.  Zostali oni przepytani w trakcie wywiadów w domach w rodzimym języku badanych.

Wyniki badania zawarte w raporcie „E-Communication and The Digital Single Market” wskazują, że telefon ma w UE 99 proc. gospodarstw domowych. Przy czym zdecydowana większość   – 93 proc. – posiada telefon komórkowy, a już tylko 65 proc. – stacjonarny (5 edycji raportu wstecz, w 2009 r.  odsetek ten wynosił 73 proc.).

Telefon komórkowy był jedynym telefonem w domu dla 33 proc. badanych, najczęściej – osób w okolicy 29 roku życia.

Kraje UE różnią się jeśli chodzi o powyższe dane. Telefon stacjonarny najpowszechniej występuje w domach na Malcie, a najrzadziej – w krajach Skandynawii.

Dostęp do Internetu w domu posiadało 67 proc. badanych (w 2009 r. 57 proc.), urządzenie komputerowe (kategoria ta obejmuje zarówno komputery osobiste stacjonarne, laptopy, jak i tablety, czy smartfony) – 77 proc. (w 2009 r. 64 proc.).

Co ciekawe, 89 proc. badanych wskazało, że najistotniejszy jest dla nich telefon (stacjonarny lub mobilny), a Internet jest najważniejszy dla 52 proc. respondentów.

Usługą, której popularność wydaje się maleć jest telewizja. W ubiegłorocznej ankiecie jej posiadanie wskazało 96 proc. badanych, podczas gdy w 2009 r. – 98 proc. Największa grupa badanych (około 40 proc.) korzystała z naziemnej telewizji cyfrowej. Z platform satelitarnych - 24 proc. (spadek o 2 pkt. proc.), a z sieci telewizji kablowej 29 proc. (także spadek o 2 pkt. proc.).  O 5 pkt. proc. – do 12 proc. – wzrosła popularność telewizji po łączu telefonicznym.

Coraz popularniejsze są pakiety usług: w 2015 r. korzystało z nich 50 proc. badanych mieszkańców UE, podczas gdy w 2009 r. zaledwie 38 proc.

Kupowane pakiety najczęściej zawierają dostęp do Internetu (80 proc., spadek o 11 pkt. proc. wobec poprzedniego badania), telefon stacjonarny (65 proc., minus 15 pkt. proc.), kanały telewizyjne (53 proc., spadek o 1 pkt.) oraz telefon komórkowy (45 proc., plus 16 pkt. proc.).

Badanie pokazuje, że zarówno w UE, jak i w Polsce rośnie grupa gospodarstw korzystających z dwóch typów dostępu do Internetu: stacjonarnego i mobilnego.

W Polsce w ub.r. dotyczyło to 54 proc. gospodarstw (wzrost o 27 pkt. proc.). Skurczyła się przy tym grupa domostw, w których jedynym typem dostępu był dostęp stacjonarny (do 14 proc. o 16 pkt. proc.), a urosła posiadających tylko dostęp mobilny (do 9 proc., o 3 pkt. proc.). Bez dostępu w ogóle pozostawało 23 proc. ankietowanych (spadek o 14 pkt. proc.).

Jak podkreślają autorzy raportu, wzrost popularności pakietów z telefonem komórkowym to dobry znak dla operatorów o strategii zakładającej  konwergencję technologii stacjonarnych I mobilnych. Według badania, około 25 proc. gospodarstw domowych w UE (wzrost o 10 pkt. proc. od 2014 r.) korzysta z pakietu obejmującego telefon mobilny.

Co znamienne, spadła popularność pakietów z trzema usługami (z 16 proc. do 13 proc.), a wzrosła pakietów dwóch usług (o 6 pkt. proc. do 31 proc.). Tylko 5 proc. gospodarstw ma pakiet czterech usług.

Cena pozostaje głównym kryterium zakupu dostępu do Internetu (69 proc. wskazań). Dla 48 proc. istotne są parametry przepływności ściągania i wysyłania danych (48 proc.) oraz limit transferu (32 proc.).

57 proc. gospodarstw domowych choć raz zmieniło dostawcę pakietu (wzrost o 12 pkt. proc.), przy czym w 21 krajach członkowskich, większość zmieniła go przynajmniej raz.

Spośród tych gospodarstw, które nigdy nie wykonały tego ruchu, 61 proc. nigdy tego nie rozważała.

TNS Opinion & Social na zlecenie Komisji Europejskiej przeprowadził kolejne już ankietowe badanie wykorzystania usług telekomunikacyjnych w 28 krajach Unii Europejskiej. Trwało ono od 17 do 26 października ub.r., w którym to czasie przepytano 27,8 tys. mieszkańców UE, o różnym profilu demograficznym.  Zostali oni przepytani w trakcie wywiadów w domach w rodzimym języku badanych.

Wyniki badania zawarte w raporcie „E-Communication and The Digital Single Market” wskazują, że telefon ma w UE 99 proc. gospodarstw domowych. Przy czym zdecydowana większość   – 93 proc. – posiada telefon komórkowy, a już tylko 65 proc. – stacjonarny (5 edycji raportu wstecz, w 2009 r.  odsetek ten wynosił 73 proc.).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko