Pochylnia Kanału Elbląskiego czeka na remont

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Usterki, które uwidoczniły się od czasu ostatniej rewitalizacji, mają być usunięte przed sezonem żeglugowym

Publikacja: 27.02.2017 08:22

Pochylnia Kanału Elbląskiego czeka na remont

Foto: Wikipedia

W przetargu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy, która zaproponowała cenę ponad 612 tysięcy złotych. Naprawa mechanizmów pochylni ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających.

Jak podaje rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie. Prace mają być przeprowadzone i zakończone przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu żeglugowego, czyli najpóźniej do 27 kwietnia.

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 roku i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni.

Według rzecznika wykonane wówczas prace "zostały odebrane jako przeprowadzone prawidłowo". Jak przyznał, od dopuszczenia pochylni do użytku minęły dwa sezony żeglugowe, w trakcie których uwidoczniły się wady i usterki elementów mechanizmów. Dodał, że były one zgłaszane wykonawcy w ramach gwarancji.

Pinkiewicz zaznacza, że prace wykonane podczas rewitalizacji mają pięcioletnią gwarancję. Jego zdaniem w trakcie realizacji zgłoszeń gwarancyjnych RZGW w Gdańsku wyznaczył ostateczny termin usunięcia wad na 31 grudnia 2016 roku. - Ponieważ do tego momentu wykonawca napraw nie dokonał, zmuszeni byliśmy znaleźć wykonawstwo zastępcze. W tym celu został ogłoszony przetarg - wyjaśnia.

W ocenie rzecznika w ostatecznym rozrachunku za prace gwarancyjne zapłaci ten, kto udzielił gwarancji, czyli wykonawca rewitalizacji. - Stoimy na stanowisku, że gwarant musi wywiązać się ze swoich obowiązków - podkreśla.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln złotych, z czego ponad 48 mln złotych stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W zeszłym roku Kanał Elbląski został nagrodzony w konkursie "Zabytek Zadbany", organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa.

W przetargu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy, która zaproponowała cenę ponad 612 tysięcy złotych. Naprawa mechanizmów pochylni ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających.

Jak podaje rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie. Prace mają być przeprowadzone i zakończone przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu żeglugowego, czyli najpóźniej do 27 kwietnia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek