Telefon zaufania: pomoc i wsparcie dla dzieci w trudnej sytuacji również w święta

Kiedy większość z nas pochłoną najpierw przygotowania do świąt, a potem spotkania z bliskimi, grupa pracowników i wolontariuszy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) będzie pełniła dyżury przy bezpłatnym Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, a także odpowiadała na wiadomości online.

Publikacja: 23.12.2016 09:33

Telefon zaufania: pomoc i wsparcie dla dzieci w trudnej sytuacji również w święta

Foto: 123RF

Po raz 9. konsultanci Telefonu 116 111 będą robić wszystko, aby dzieci, zamiast zawodu, złości czy rozpaczy, poczuły troskę i wsparcie, których nie otrzymują od bliskich, nawet w święta.

Każdego roku, w okresie świątecznym, setki dzieci dzwonią lub wysyłają anonimowe wiadomości online do bezpłatnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Jedni dzielą się zmartwieniami typowymi dla całego roku – kłopotami w nauce, nieporozumieniami z rówieśnikami czy doświadczeniem cyberprzemocy. Inni – poruszają tematy związane z okresem świątecznym – mówią o udzielającym się stresie, czy trudnościach w odnalezieniu się w odświętnej atmosferze. Konsultanci słyszą więc o spotęgowanym w Wigilię poczuciu samotności i niezrozumienia lub dotkliwiej przeżywanych w święta rozwodach rodziców czy kłótniach rodzinnych. W samym 2015 roku 329 dzieci w Wigilię i święta Bożego Narodzenia podzieliło się z nami swoimi problemami.

Choć telefonów jest naprawdę wiele i konsultanci pracują bez wytchnienia, każda historia wywołuje poruszenie i chęć natychmiastowej pomocy.

- W pamięci zapadła mi rozmowa z 11-letnią dziewczynką, która boryka się z od lat obecną w jej rodzinie przemocą: ojciec wszczyna awantury, bije ją i matkę. Pod wpływem zajęć profilaktycznych dziewczynka ujawniła przemoc nauczycielce, ta wezwała mamę. Niestety, matka wszystkiemu zaprzeczyła, a w domu powiedziała córce, że jeśli będzie opowiadała o tym, co się u nich dzieje, to ojca zabiorą do więzienia, a one stracą pomoc finansową i nie będą miały świąt – relacjonuje jedna z konsultantek. - Dziewczynka bardzo przeżyła całą sytuację. Płacząc opowiadała, że nie chciała skrzywdzić ojca, dokładać zmartwień mamie, czy sprawiać, że w ich domu nie będzie świąt.

Koniec roku to także czas podsumowań. Młode osoby konfrontują się z tym, na ile w mijającym roku udało im się zrealizować noworoczne postanowienia, przygotowują zestawienia sukcesów oraz porażek i często są dla siebie bardzo krytyczni. Wielu z nich towarzyszą silne wyrzuty sumienia dotyczące podjętych w tym czasie decyzji. Nastolatki nie akceptują naturalnych potknięć, czy błędów, wymagają od siebie doskonałości i niezawodności. To po części efekt promowania wizerunku człowieka sukcesu w mediach – zawsze uśmiechniętego, czerpiącego z życia garściami.

W grudniu mijający rok analizują również konsultanci. – 2016 to kolejny rok, którzy pokazuje, jak ważna dla młodych osób jest świadczona przez nas pomoc – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. - Od początku roku odebraliśmy już 115 tys. połączeń i odpowiedzieliśmy na 6 200 wiadomości online. Choć to ogromne liczby wiemy, że wciąż są dzieci, które muszą wybrać numer 116 111 kilka razy, by uzyskać wolną linię.

Telefon 116 111 działa we wszystkie dni robocze od 12:00 do 22:00. Dzieci i młodzież mogą liczyć na pomoc, życzliwość i wsparcie, a w sytuacjach zagrożenia – kompleksową pomoc ze strony konsultantów Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Tak samo będzie również w Wigilię. W pierwszym i drugim dniu świąt dzieci mogą kontaktować się z konsultantami online, wysyłając wiadomość poprzez: www.116111.pl/napisz.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, prowadząca Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 w Polsce, dziękuje partnerowi strategicznemu: Ministerstwu Edukacji Narodowej oraz parterowi technologicznemu linii 116 111: operatorowi telekomunikacyjnemu Orange Polska, a także wszystkim darczyńcom za możliwość pomagania dzieciom w trudnych sytuacjach życiowych na co dzień, a nie tylko od święta.

Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym, stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dostępny codziennie od 12:00 do 22:00, pomoc online dostępna jest całą dobę na www.116111.pl/napisz Telefon 116 111 prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Partnerem strategicznym linii jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, a partnerem technologicznym – Orange Polska. Od początku działania linii 116 111 w Polsce z konsultantami skontaktowało się ponad 1 mln 030 tys. dzieci, w tym blisko 40 tys. wysyłając wiadomości online.

Po raz 9. konsultanci Telefonu 116 111 będą robić wszystko, aby dzieci, zamiast zawodu, złości czy rozpaczy, poczuły troskę i wsparcie, których nie otrzymują od bliskich, nawet w święta.

Każdego roku, w okresie świątecznym, setki dzieci dzwonią lub wysyłają anonimowe wiadomości online do bezpłatnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Jedni dzielą się zmartwieniami typowymi dla całego roku – kłopotami w nauce, nieporozumieniami z rówieśnikami czy doświadczeniem cyberprzemocy. Inni – poruszają tematy związane z okresem świątecznym – mówią o udzielającym się stresie, czy trudnościach w odnalezieniu się w odświętnej atmosferze. Konsultanci słyszą więc o spotęgowanym w Wigilię poczuciu samotności i niezrozumienia lub dotkliwiej przeżywanych w święta rozwodach rodziców czy kłótniach rodzinnych. W samym 2015 roku 329 dzieci w Wigilię i święta Bożego Narodzenia podzieliło się z nami swoimi problemami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe