Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Ranking Samorzšdów - Wizytówki Regionów

Olsztyn robi wrażenie

rp.pl
Zmian, które w ostatnich latach wstrzšsajš stolicš Warmii i Mazur, nie da się w niczym porównać. Pojawiły się tramwaje, ulice dostajš nowe nawierzchnie i œcieżki rowerowe, a zabytki i miejskie parki - drugš młodoœć. Miasto wypiękniało i zwróciło się w stronę swoich największych walorów - jezior i lasu.

O tym jak naprawdę wyglšda Olsztyn, warto zapytać ludzi, którzy nigdy tu wczeœniej nie byli. Amerykanin Dave Sadlowski odwiedził stolicę Warmii i Mazur we wrzeœniu dwa lata temu. By dotrzeć na Warmię, odbył długš podróż z Huntsville w stanie Alabama, gdzie mieszka na co dzień. Miasto jest amerykańskim oœrodkiem przemysłu kosmicznego – mieszka tam mała, ale bardzo zżyta Polonia. Dave jest jednym z jej aktywnych członków. Pochodzi z rodziny polskich emigrantów z Kurpiowszczyzny. Choć po polsku nie mówi, to dzięki matce, kraj przodków nosi w sercu i odwiedza.

Zimš 2015 r. spotkał w Huntsville olsztyniankę. Za jej namowš trafił najpierw na Mazury, a z nich do Olsztyna. Dwie noce w hotelu nad jeziorem Ukiel i nieœpieszne zwiedzanie miasta, zrobiło na Dave i jego kuzynie Charlie'm, z którym podróżował, duże wrażenie.

Z podróży sporzšdził relację. Napisał:

„The accommodations in Olsztyn were spacious, clean, quiet and comfortable. I had a nice view of the nearby lake. The picture below is of the lake adjacent to the hotel. It is a very popular for windsurfing. (....)Charlie and I were the only people at breakfast and the buffet was enough to feed 100. It was excellent so I worked very hard to consume as much as possible so they knew I appreciated their effort. Something the new visitor to Poland will notice is their love of flowers. Even though the hotel had few customers, the dining room tables all had flowers, "real" flowers displayed. Also, use of paper or plastic is very rare and almost always, linen tablecloths"

"Pokoje w Olsztynie były przestronne, czyste, ciche i komfortowe. Miałem ładny widok na pobliskie jezioro. Jest bardzo popularne wœród miłoœników windsurfingu. (...) Charlie i ja byliœmy jedynymi ludŸmi na œniadaniu, a bary w formie bufetu wystarczyły, aby nakarmić 100 osób. To (jedzenie) było doskonałe, więc bardzo ciężko pracowałem, aby zjeœć jak najwięcej, więc wszyscy wiedzieli, że doceniam ich wysiłek. Nowoœciš dla goœcia w Polsce jest zauważalna miłoœć Polaków do kwiatów. Pomimo tego, że hotel miał niewielu klientów, na stołach i stolikach stały bukiety z "prawdziwych" kwiatów. (...)Również użycie papieru lub plastiku jest tu bardzo rzadkie i prawie zawsze obrusy sš lniane".

Amerykanie zobaczyli olsztyńskie Stare Miasto oraz Centrum Ukiel, które od kiedy powstało, zdobyło wszystkie możliwe nagrody za koncepcję architektonicznš i wykonanie zagospodarowania największego z piętnastu olsztyńskich jezior. Przez dziesięciolecia miasto było do swoich jezior odwrócone tyłem. Brzegi zarastały i stawały się wysypiskami œmieci.

Ale chyba warto było czekać, by powstało właœnie to, czym jest dziœ urzeka Ukiel - cišgi piesze i rowerowe wzdłuż jeziora, mariny, hotele, place zabaw, kawiarenki i restauracje; boiska i przystanie, miejsca odpoczynku, plaża a w zimie sztuczne lodowisko a wszystko utrzymane w jednej stylistyce i wykonane z naturalnych materiałów - drewna, kamienia itp.

Wspólnie z miastem, które była inwestorem, Centrum Rekreacyjno-Sportowe Ukiel zaprojektowały trzy pracownie: Dżus GK Architekci, Restudio Architektury oraz Studio-Projekt Autorska Pracownia Architektoniczna.

W połowie tego roku Ukiel zdobył kolejnš nagrodę. Tym razem w plebiscycie internautów "Nagrody Architektoniczne Polityki". Olsztyńska inwestycja dostała 28 proc. głosów i wyprzedziła m.in Halę Koszyki w Warszawie (22 proc.) i Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie (19 proc.).

Kolejnym powodem do dumy jest powrót tramwajów na ulice Olsztyna. Były w mieœcie od 1907 r do 1965 r. Dwie linie długoœci 6 km obsługiwały miasto blisko cztery razy mniejsze niż dzisiejsze. Podejmujšc w 2009 r decyzję o powrocie tramwajów na ulice 175-tysięcznego Olsztyna, prezydent Piotr Grzymowicz ryzykował wiele. Inwestycja nie tylko wymagała ogromnych pieniędzy (blisko 0,5 mld zł), ale też na dobre kilka lat miała bardzo utrudnić życie olsztyniakom. A mieszkańcy to przecież także wyborcy.

Prezydent Grzymowicz ryzyko podjšł i ... wygrał. Po 50 latach nieobecnoœci, w grudniu 2015 tramwaj ponownie wyruszył na ulice Olsztyna!

Miasto dostało do tramwajowej inwestycji (21 km trakcji tramwajowej, 15 tramwajów i towarzyszšca infrastruktura) 375 mln zł dofinansowania z Brukseli.

Inwestycja zaczęła się dramatycznie, bowiem wybrany wykonawca z Hiszpanii przez dwa lata nie zrobił prawie nic i trzeba go było w poœpiechu zmienić, by nie stracić unijnych pieniędzy. I z tym sobie poradzono, a tramwajowa inwestycja zmieniła Olsztyn na plus.

Powstały nowe ulice, wiele starych arterii zyskało równe nawierzchnie; pojawiły się eleganckie cišgi piesze i rowerowe; elektroniczne tablice informacyjne i automaty biletowe na przystankach; do tego komfortowe, limonkowe niskopodłogowe Solarisy Tramino cieszš oczy i oszczędzajš uszy, bo to najcichsze tramwaje w kraju. Uporzšdkowano zieleń wzdłuż tras tramwajowych, ujednolicono wyglšd przystanków, kiosków; postały specjalne pasy dla komunikacji publicznej.

W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie budowy następnych linii tramwajowych, a póki co realizowane sš kolejne inwestycje drogowe, w tym dowišzania komunikacyjnej do długo wyczekiwanej południowej obwodnicy Olsztyna. Wybudowany został nowy Dworzec Zachodni PKP, który przez dziesięciolecia był prowizorycznym barakiem, a przy dworcu głównym powstaje zintegrowane centrum przesiadkowe.

Przy okazji najbardziej zniszczone ulice zyskujš nowe nawierzchnie. Miejskie parki zostały uporzšdkowane, a zaniedbany teren w centrum miasta zamienił się w nowy, urokliwy Park Centralny. Spacerujšc wyłożonymi granitowš kostkš alejkami, możemy podziwiać odrestaurowane fontanny; nowe restauracyjki; mostki i altany. Parkami płynie wijšca się malowniczo rzeka Łyna. Ona też zyskała na zmianach. Powstały przy niej drewniane tarasy i siedziska oraz przystanie dla kajakarzy. Niebawem rozpocznie się budowa Łynostrady - arterii pieszo-rowerowej wzdłuż rzeki, która połšczy północ i południe Olsztyna w jeden cišg, obejmujšcy również Las Miejski.

Udział w metamorfozie miasta majš też sami mieszkańcy. To oni co roku rywalizujš o pienišdze na projekty, które sfinansowane zostajš z budżetu obywatelskiego. W Olsztynie nikogo już nie trzeba przekonywać, że taki budżet ma sens. Dzięki niemu w cišgu czterech lat olsztyniacy zgłosili blisko tysišc pomysłów i zrealizowano w mieœcie inwestycje za blisko 13 mln zł. We wrzeœniu odbędzie się głosowanie na kolejny budżet i ludzie już nie mogš się go doczekać.

Prezydent Piotr Grzymowicz nie ustaje też w poszukiwaniu inwestorów, namawiajšc ich do przenosin biznesu na Warmię.

- To ważne, żeby trafiać do jak najszerszego grona potencjalnych inwestorów - mówi Piotr Grzymowicz - Olsztyn jest doskonałym miejscem do prowadzenia działalnoœci. Mamy doskonałe zaplecze biurowe, naukowe, a jednoczeœnie œwietnš bazę, która pozwala się zrelaksować po pracy.

W marcu tego roku podczas III Europejskiego Form Samorzšdów prezydent Piotr Grzymowicz otrzymał tytuł „Lidera Samorzšdu 2016" w kategorii miast na prawach powiatu, a w przedostatnim dniu sierpnia odebrał nagrodę i został uznany „Człowiekiem Roku 2017" przez jury konkursu „Asy Transportu Publicznego".

Zarzšd Polskiego Instytutu Rozwoju Biznesu Sp. z o.o. oraz kapituła konkursu pod przewodnictwem profesora Wojciecha Suchorzewskiego doceniły Piotra Grzymowicza za „przywrócenie tramwajów stolicy Warmii i Mazur". Poza nagrodš indywidualnš włodarz odebrał statuetkę przyznanš Olsztynowi w kategorii Ekologiczne Miasto Roku.

Dave Sadlowski chce znów odwiedzić Olsztyn w przyszłym roku. Dwa spędzone tam dni tak bardzo zapadły mu w pamięć, że gotowy jest do nowej dalekiej podróży. Liczy, że miasto znów zaskoczy go pozytywnie. I na pewno się nie przeliczy.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL