Nieuprawniony koszt trzeba wykreślić z księgi

EWIDENCJA | Wpisany do pkpir wydatek, który nie powinien zostać odliczony od przychodów, koryguje się poprzez skreślenie błędnej treści z zachowaniem jej czytelności. Poprawka musi być podpisana i opatrzona datą.

Publikacja: 19.10.2017 02:00

Nieuprawniony koszt trzeba wykreślić z księgi

Foto: 123RF

W sierpniu 2017 r. podatniczka zaliczyła w koszty wydatek na zakup eleganckiego kostiumu (żakiet i spodnie) w kwocie 500 zł netto, ale po przemyśleniu i konsultacjach z doradcą podatkowym w październiku 2017 r. stwierdziła, że nie powinna była tego robić, i że taki wydatek może zostać (w razie ewentualnej kontroli fiskusa) zakwestionowany jako koszt. Wydatek był udokumentowany fakturą nr 12/08/2017 r. z 2 sierpnia 2017 r. Jak z tego wybrnąć? Jak usunąć ten wydatek z podatkowej księgi przychodów i rozchodów (w formie papierowej) i tym samym z kosztów? – pyta czytelnik.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie są kosztem uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż on sam),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- jest właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ujęcie w kosztach uzyskania przychodów wydatków na zakup opisanego kostiumu było rzeczywiście co najmniej ryzykowne, ponieważ wydatek ten może być uznany za poniesiony na cele osobiste, a tym samym nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 728; dalej: rozporządzenie). Podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy >patrz ramka.

Oznacza to, że zapisy operacji gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinny zapewnić prawidłowe ustalenie dochodu lub straty, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy oraz za okres sprawozdawczy, tj. miesiąc. W przypadku popełnienia błędu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, np. – jak to ma miejsce w analizowanej sprawie – zawyżenia kosztów uzyskania przychodów, podatnik ma obowiązek skorygowania zapisów. Stosownie do § 12 ust. 2 rozporządzenia, stwierdzone w księdze błędy w zapisach poprawia się przez:

1) skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty poprawki lub

2) wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów; zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.

Podatniczka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów w formie papierowej. Powinna zatem skreślić błędny zapis. Musi przy tym pamiętać, aby zachować czytelność błędnego zapisu, a także podpisać (zaparafować) poprawki i umieścić datę ich naniesienia. W analizowanej sprawie cały zapis był błędny, gdyż wydatek nie powinien stanowić kosztu uzyskania przychodu. Podatniczka nie będzie więc musiała wprowadzać nowej treści zapisu.

Uwaga! Jeżeli zawyżenie kosztów uzyskania przychodów doprowadziło do powstania zaległości podatkowej w PIT z tytułu zaliczki na podatek za sierpień 2017 r., to podatniczka powinna pamiętać o uregulowaniu tej zaległości z ewentualnymi odsetkami za zwłokę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatek na kostium został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w kwocie netto. To sugeruje, że VAT mógł zostać odliczony. Skoro podatniczka uznała, że zakup kostiumu służył celom osobistym, to ewentualne odliczenie VAT również było nieuzasadnione.

Autor jest doradcą podatkowym

KSIĘGA MUSI BYĆ PROWADZONA RZETELNIE

Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi (§ 11 ust. 1 rozporządzenia). Księgę uważa się za rzetelną, z zastrzeżeniem § 11 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty (§ 11 ust. 3 rozporządzenia).

W sierpniu 2017 r. podatniczka zaliczyła w koszty wydatek na zakup eleganckiego kostiumu (żakiet i spodnie) w kwocie 500 zł netto, ale po przemyśleniu i konsultacjach z doradcą podatkowym w październiku 2017 r. stwierdziła, że nie powinna była tego robić, i że taki wydatek może zostać (w razie ewentualnej kontroli fiskusa) zakwestionowany jako koszt. Wydatek był udokumentowany fakturą nr 12/08/2017 r. z 2 sierpnia 2017 r. Jak z tego wybrnąć? Jak usunąć ten wydatek z podatkowej księgi przychodów i rozchodów (w formie papierowej) i tym samym z kosztów? – pyta czytelnik.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe