30-procentowy udział w BB został już wyceniony przez niezależnego eksperta na 5 mln A$. Mamy w tej chwili około 2 mln A$ w kasie i wydaje mi się, że nie mielibyśmy trudności z pozyskaniem brakującej kwoty poprzez kredyt w banku. Zastanawiam się jednak, w jaki sposób będziemy musieli wykazać tę inwestycję w naszym sprawozdaniu finansowym za rok zakończony 31 grudnia 2015 i w kolejnych sprawozdaniach, jeśli zdecydujemy się na tę transakcję.
Czy mógłbyś/mogłabyś mi to wyjaśnić? Wiem, że będę musiała odpowiedzieć na to pytanie na kolejnym posiedzeniu zarządu.
Marka premium:
Zauważyłam, że kilku naszych konkurentów wprowadziło z powodzeniem linie produktów premium w opakowaniach szklanych. Jestem przekonana, że zacieśniona współpraca z BB da nam możliwość zróżnicowania i opracowania kształtu butelki, która będzie budowała wizerunek produktu wysokiej jakości. Jeżeli uda nam się opracować wyjątkowy projekt butelki, będziemy musieli go skutecznie promować jako markę wysokiej jakości.
Napisz mi, proszę, jakie będą główne korzyści z wypromowania skutecznej marki oraz jakie będą dla nas konsekwencje związane z utrzymaniem tej marki, gdy już uda się osiągnąć docelową pozycję.
Dziękuję bardzo!
Cykl edukacyjny CIMA i „Rzeczpospolitej"
Przekazujemy Państwu kolejny materiał, który powstał w wyniku współpracy Instytutu CIMA i dziennika „Rzeczpospolita" w ramach cyklu poświęconego popularyzacji wiedzy i doskonaleniu umiejętności specjalistów do spraw rachunkowości zarządczej. Przedstawione studium przypadku pokazuje wyzwania, z jakimi musi radzić sobie dobrze prosperująca firma rodzinna, chcąca wkroczyć ze swoimi produktami na rynek premium i jednocześnie znacząco zwiększyć zatrudnienie. Zmiany pociągają za sobą konieczność wprowadzenia nowej polityki kadrowej i realizacji skomplikowanych procesów wynikających z nagłego rozwoju przedsiębiorstwa. Studium przypadku było analizowane przez studentów CIMA w lutym 2015 r. na egzaminie z poziomu operacyjnego.
Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) to instytut zajmujący się kształceniem profesjonalistów z dziedziny zarządzania finansami. Oferuje międzynarodowy program kwalifikacji profesjonalnej w dziedzinie rachunkowości zarządczej (ang. management accounting). CIMA zrzesza obecnie 227 000 studentów i członków w 179 krajach. Program szkoleniowy poświęcony jest wyłącznie kształceniu specjalistów na potrzeby pracy w środowisku biznesowym. Głównym obszarem zainteresowania CIMA jako kwalifikacji jest zarządzanie przedsiębiorstwem i rola strategicznej informacji zarządczej w tym procesie. Kwalifikacja CIMA popularna jest wśród konsultantów, doradców finansowych, kadry kierowniczej odpowiedzialnej za procesy planowania i kontroli oraz osób decydujących o strategii firmy. Więcej informacji: www.cimaglobal.com/Poland.
Trzeba zbudować spójną strategię
Karol Bisek, ACMA, CGMA, członek CIMA
Valley Spring jest dobrze prosperującą, rodzinną firmą z tradycjami, o uznanej marce. Jej pozycja na rynku jest ustabilizowana, a sam rynek, na którym działa, perspektywiczny.
Decyzje, przed którymi stoi Valley Spring, muszą być osadzone w spójnej strategii, która w tym konkretnym przypadku obejmuje współpracę z nowymi segmentami klientów oraz wprowadzenie nowego produktu klasy premium. Skuteczna realizacja tych decyzji ma być wsparta wdrożeniem nowej polityki kadrowej.
Trudno jednak będzie Valley Spring zrealizować zamierzone cele bez wykorzystania odpowiednich narzędzi controllingowych.
Analiza SWOT, BCA (benefit cost analysis) oraz analiza wrażliwości są podstawowymi narzędziami, które pozwolą Valley Spring na zdefiniowane kierunku rozwoju, a wykorzystanie rachunku marżowego – na ocenę ich rentowności.
W celu skutecznego wdrożenia strategii, Valley Spring musi przygotować plan operacyjny wraz ze zdefiniowaną listą działań, przypisanymi do niej osobami odpowiedzialnymi za ich realizację i wyznaczonymi kamieniami milowymi. Śledzenie postępów w realizacji planu powinno wspierać wdrożenie systemów klasy BI, które nie tylko posłużą do porównania wyników z budżetem, ale będą również źródłem informacji o kluczowych wskaźnikach efektywności i pozwolą na szczegółową analizę odchyleń.
Wszelkie działania, jakie podejmuje firma, powinny być oparte na odpowiedniej polityce kadrowej. Jej podstawowymi elementami są: bezpośrednie powiązanie jej z celami strategicznymi i wynikającymi z nich planami operacyjnymi, opracowanie modelu matrycy umiejętności (skills matrix), pozwalającego na określenie jakie umiejętności i jaka wiedza są potrzebne do realizacji zamierzonych celów i w jaki sposób można odpowiednich pozyskać pracowników. Istotną kwestią związaną z planem zatrudnienia jest sposób jego przeprowadzenia i zakres jego komunikacji w firmie. Wszelkie zmiany, jakie zachodzą w firmie, są w różny sposób odbierane przez obecnych pracowników, a każdy z nich na swój sposób przechodzi przez sześć etapów zmiany (etap zaskoczenia, odrzucenia, gniewu, depresji, akceptacji, integracji). Koncentracja na zagadnieniach związanych z zatrudnieniem jest dla Valley Spring tym bardziej istotna, że na chwilę obecną jest to mała i rodzinna firma. Trudno więc będzie przełamać wynikające z tego firmowe nawyki.
Wdrożenie powyższych narzędzi i koncepcji pozwoli kadrze zarządzającej Valley Spring na podejmowanie o wiele bardziej trafionych decyzji.